Duracell Ultra.
...

Duracell Ultra.Vorig jaar ontbrandde er een nieuwe strijd op het batterijfront. Duracell kwam met de Ultra-batterij die nog langer meegaat en die bedoeld is voor apparaten die veel energie vragen (fototoestellen, videocamera's, cd-spelers). In diezelfde periode zette Philips het Power-Life-concept op de markt. Trends bracht in z'n editie van 14 mei een bijdrage over die markt. Hoe staat het nu, één jaar later? Philip Van Wely, verantwoordelijk voor Duracell in ons land, zegt dat het merk in de komende weken een volledig gamma onder het merk Duracell Ultra zal brengen. Tot nu toe waren er slechts twee referenties: de AA- en AAA-batterijen, maar de verkoop daarvan liep zo vlot dat men ook de C-, D- en 9-volts-versie lanceert. "De groei van het aantal toestellen dat veel energie gebruikt stijgt ook almaar, evenals de penetratie ervan in de winkels." Duracell heeft twee productlijnen: de klassieke en de ultra. Met de twee referenties in Ultra heeft men op een jaar tijd 12% gepakt. (De AA- en AAA-batterijen nemen wel 70% van de verkoop in). De klassieke batterij neemt nog altijd 40% in. Alles samengeteld heeft het merk meer dan de helft van de markt in handen. Wordt Ultra als apart merk gezien, dan neemt het de derde plaats in op de markt na de klassieke versie en Energiser. De klassieke Duracell heeft wel 5% marktaandeel moeten inleveren aan Ultra. De andere 7% heeft men bij de andere merken gepakt (en dan vooral bij de zink-koolstof-batterijen). De totale markt is stabiel gebleven. Van Wely zegt wel dat het een strijd is geweest met de distributie om die ertoe te bewegen geen ruimte af te nemen van het bestaande gamma. Nu de verkoop goed draait, is dat gevecht veel minder hevig. In de communicatie legt Duracell de nadruk op Ultra. Het is nu nog het enige merk van batterijen dat op televisie adverteert. Vorig najaar was men al op het scherm, en in januari en februari van dit jaar besteedde men nog eens 30 miljoen frank aan tv-tijd. In de komende maanden zal men het Ultra-gamma in de winkels vervolledigen en in september opnieuw ettelijke miljoenen in tv-reclame steken. De verpakking en het logo zullen overigens ook wijzigen (de cursieve letter wordt recht).Een en ander betekent wel dat het Duracell-konijntje niet meer te zien zal zijn. Tenminste niet in de media. Op het punt van verkoop en in promoties zet men het roze diertje nog wel in. "In de mediareclame demonstreren we nu nog de toepassing van de Ultra in vergelijking met een normale batterij," zegt Van Wely. "Ook op het winkelpunt moeten we de communicatie over het gebruik van batterijen verbeteren. We waren daar tot nu toe gehandicapt omdat we maar twee referenties hadden. Nu breiden we uit, krijgen we meer facing en dan is het makkelijker om de consument te tonen dat er twee verschillende segmenten zijn."