Coca-Cola Light.
...

Coca-Cola Light.Vorig jaar maakte The Coca-Cola Company van '11.30 uur' een soort gimmick om er Coca-Cola Light mee te associëren. In de commercials voor het merk verscheen steevast om 11.30 de ' hunk', een bijzonder exemplaar van de mannelijke kunne. De ene spot toonde een kantoor waar alleen vrouwen werkten, die allen onrustig werden tegen 11.30 uur, tijdstip waarop die knappe bink 24 blikken kwam afleveren. In een andere spot bleken de vrouwen allemaal om 11.30 uur een afspraak te hebben bij de dokter... om daar door het raam te kijken naar de glazenwasser, die uiteraard Coca-Cola Light dronk. (Zie Trends van 26 februari '98.) Coca-Cola Light kreeg in die periode een smaak die dichter bij die van de Belgische coladrinker aansloot. De softdrinkgigant had in de gaten gekregen dat Coca-Cola Light een merk op zichzelf was, en er werd dan ook een aparte verantwoordelijke voor dat merk aangesteld. In 1997 ging de light-versie van Coca-Cola er met 42% op vooruit. Coca-Cola Light was toen goed voor 7 à 8% van de totale frisdrankmarkt.Dat percentage is inmiddels 9,5% geworden. "Het volume neemt nog steeds toe," zegt Gunter Volders, die de belangen van het merk momenteel behartigt. "We zijn leider in het segment van light-softdrinks en de volumes stijgen met double digit-cijfers. Maandelijks zien we nog vooruitgang." Maar is 11.30 uur nu al een begrip? Het is vrij goed ingeburgerd, "zeker bij de gebruikers van Coca-Cola Light, mede dankzij de commercials," aldus Volders. "Dit jaar stappen we echter wat van het 11.30 uur-verhaal af. Het wordt meer een break-moment, een moment voor jezelf. Softdrinks worden vaak nog met de namiddag en de vroege avond geassocieerd. 's Morgens is er toch eerder koffie of fruitsap. Die 11.30 uur was er ook om aan te geven dat je al eerder op de dag een light-frisdrank kon drinken." Overigens heeft men in het afgelopen jaar ook de bedrijfsmarkt benaderd met Coca-Cola Light. Om 11.30 uur stapte men bij bedrijven binnen om de spot na te spelen en er een Light-event van te maken. "We wilden op een plezierige, ludieke manier het product naar de consument brengen. We hebben de bedrijven geselecteerd uit bestaande klanten en klanten waar we net nieuw waren." Er kon ook via een commercial (met telefoonnummer en wedstrijd) zo'n evenement naar de werkplaats gehaald worden.