EROTICA.
...

EROTICA.Onder de titel "Pikante post" berichtte Trends een jaar geleden over de postorderverkoop van erotica in België. Eén van onze gesprekspartners was Pabo uit Nederland. Toen dat bedrijf in 1993 actief werd in ons land, lag het aantal bestellingen 75 % boven de planning. Vorig jaar was er al sprake van een normalisering, mede door de toenemende concurrentie van andere postorderbedrijven en van de detailhandel. "De markt is stabiel geworden," zegt Kees Gabriëls, marketing manager van Pabo. "De halleluja-verhalen zijn voorbij. Er is nu een stabiele goede business. Toen wij op de markt kwamen, hebben wij als eersten de gouden visjes uit die vijver gevist." KLANTEN.Het nieuwe van de erotische koopwaar is er inmiddels een beetje af, wat niet wil zeggen dat de zaken minder goed zouden draaien. Volgens Gabriëls zit er nog altijd groei in. De omzet per catalogus is stabiel. "We investeren in acquisitie. Ons klantenbestand groeit nog voortdurend," zegt hij.Pabo gebruikt onder meer de beproefde methode van de huis-aan-huisfolder. Vorig jaar plaatste het bedrijf ook een advertentie in Humo, maar dat is niet meer herhaald omdat de respons te laag bleek. Op dit moment heeft men ruim 100.000 klanten (mensen die minstens één keer gekocht hebben gedurende de afgelopen vier seizoenen). LINGERIE.De concurrentie komt niet alleen van de andere erotica-leveranciers, maar eveneens van de reguliere postorderbedrijven die ook wat frivole lingerie in hun aanbod stoppen. "Lingerie is de enige tak van de textiel die nog groeit," weet Gabriëls. "De postorderbedrijven zijn zeker concurrenten : we zitten in dezelfde markt. Ze werken ook met grote kortingen ; daar moeten wij tegen opboksen. Het komt er dan op aan beter in te kopen en scherper te prijzen. Die firma's hebben echter lang niet alles wat wij hebben. Met specialiteiten kunnen wij het verschil maken."GOEDELE.Vorig jaar had Pabo in zijn catalogus nog een dubbele pagina met artikelen die door Goedele Liekens aangeprezen werden. Die samenwerking is intussen stopgezet. Gabriëls : "Nadien zijn we ook in Frankrijk gestart, en daar kent niemand Goedele Liekens. Dat ging dus niet meer." Zoals de meeste internationale postorderbedrijven, maakt Pabo immers dezelfde catalogus voor alle landen ; alleen de zwartfilms (met de teksten) worden per taalgebied aangepast. PABO Toenemende concurrentie, maar nog altijd groei.