DALING.
...

DALING.Hoe gaat het nu met Lada, de Russische auto die in het verleden goed was voor ettelijke duizenden exemplaren op de Belgische markt ? Twee jaar geleden (in Trends van 17 maart 1994) kwam de toenmalige adjunct-directeur van Lada Belux aan het woord. Guy Vanlaet (inmiddels werkzaam bij KIA) had het toen over een halvering van het marktaandeel. De redenen daarvoor werden gezocht in het uitblijven van een nieuw model, de slechte economische situatie en de eigen verkooppolitiek. In 1992 verkocht men immers de voorraad uit. Vanaf 1 januari 1993 moesten alle nieuwe wagens uitgerust zijn met een katalysator ; de voorraad die Lada Belux had staan, was daar nog niet van voorzien. Bovendien gingen ook andere merken zwaarder dan vroeger op de prijs spelen, zodat het mogelijk werd een wagen met een sterker imago aan te schaffen voor een plezierige prijs.Vanlaet kondigde toen aan dat Lada terug zou komen. Een nieuw model was beloofd voor eind 1994 of begin 1995, en dat zou de verkoop weer doen aantrekken. Sindsdien is het echter steeds slechter gegaan met de automarkt en ook met Lada, dat zelfs een grotere daling te zien gaf dan de totale markt. Volgens cijfers van Febiac werden er in 1992 nog 8958 nieuwe Lada's ingeschreven, maar in 1993 amper 3637. In 1994 zakte dat verder tot 2506 exemplaren, en 1995 werd afgesloten met slechts 1117 inschrijvingen voor Lada. PRIJS.Filip De Moor, verantwoordelijk voor de marketing bij Lada Belux, draait er niet omheen en geeft toe dat de situatie drastisch verslechterd is. "Het is anders gelopen dan we verwacht hadden. Wij dachten dat de situatie van het begin van de jaren tachtig zich zou herhalen. Toen waren er ook crisis en werkloosheid, maar de mensen wilden wel hun mobiliteit behouden voor een lagere kostprijs ; bijgevolg lag Lada goed in de markt. Nu speelt er een andere factor mee : de klappen zijn vooral gevallen bij bedienden en kaderleden. Die zijn niet zo Lada-georiënteerd ; zij besteden meer aandacht aan de reputatie van een merk." Ook het gevecht om marktaandeel tussen de grote merken, met de prijs als wapen, speelt Lada parten. Lada was altijd al goedkoop, en nu komen de grote merken in de buurt van die prijzen. "We zijn nog altijd goedkoper," zegt De Moor. "Het publiek onderaan de markt doet echter een beroep op financiering voor de aankoop van een auto. Die mensen rekenen met maandelijkse bedragen, niet met een aankoopprijs."GELD.Lada Belux wacht ook nog altijd op een nieuw model. Dat is nu beloofd voor het einde van dit jaar. Lada heeft de gevolgen van de omwenteling in Rusland aan den lijve moeten ondervinden. Van de ene dag op de andere werd het economisch systeem totaal omgegooid, en alleen al het waarborgen van het dagelijks beheer slokte veel geld op. Daardoor bleef er weinig over voor research & development : men werkte vooral aan de technische evolutie, maar het koetswerk werd weinig of niet gewijzigd. De Moor : "Simpel gezegd is er een nieuw koetswerk nodig om weer te verkopen. Het probleem was dat daar geen geld voor was, maar dat komt nu wel goed." Volgens De Moor beseft men bij Lada heel goed dat men in de westerse markten aanwezig moet blijven om te kunnen voortbestaan. "Lada zal blijven bestaan, al is het voorlopig op een laag pitje. Men maakt gebruik van de kalme periode om terug te komen." Intussen blijft het merk in ons land wel promotie voeren, zij het dan niet massaal : er is een nationale campagne in de kranten, en men verleent steun aan dealers die lokaal adverteren.