MEDICIJN.
...

MEDICIJN.In 1992 lanceerde Interbrew een biertje met 3,5 % minder alkohol en 33 % minder kalorieën dan gewone pils : Stella Artois Light. Het was niet de eerste keer dat er een light-versie van Stella Artois op de markt kwam. In 1979 kon de konsument al Artois Light drinken, met evenveel alkohol als gewone pils maar met minder kalorieën.Het ging toen (in 1979) mis om diverse redenen : het probleem "dik zijn" was niet in het straatbeeld te zien, de positionering was niet duidelijk en er was onvoldoende ondersteuning op reklamevlak. Artois Light werd een medicijn genoemd voor een kwaal die niet bestond.In 1992 leek het tij echter gekeerd te zijn. In Trends van 12 maart 1992 vertelde Johan Peeters, de toenmalige group marketing director lager beers bij Interbrew : "Er is een hele evolutie geweest in het gezondheidsdenken. Nu is de niche perfekt. Er zijn bij Nielsen 650 light-referenties. Het koncept light is volledig bekend. " Interbrew dacht toen met Stella Artois Light na vijf jaar een marktaandeel van 5 % te zullen hebben.BEPERKT.We zijn nu drie jaar verder. Hoe staat het met Stella Artois Light ? "Zielig, " zegt Gerard Faucheyr, direkteur externe relaties bij Interbrew. "Het produkt is nooit echt van de grond gekomen. Toen we het op de markt brachten, was er nog een ander light-bier (nvdr - Kronenbourg, dat vlak voor de komst van Stella Artois Light gelanceerd werd), maar Stella Artois is nu het enige. "Stella Artois Light zou tegen de één procent marktaandeel zitten. Het volume bedraagt 35.000 hektoliter per jaar.Faucheyr : "Het volume is zeer beperkt. De mensen die het proeven, vinden het uitstekend maar ofwel drinken ze het origineel produkt, ofwel drinken ze helemaal geen bier. Iedereen zegt wel dat hij minder alkohol wil. Wat men echter doet, is slechts vier pinten drinken in plaats van zes maar dan wel vier goede pinten. "VERKEERD.Volgens Faucheyr zou een light-bier niet echt een sukses kunnen worden op een echte biermarkt als België. In de VS, dat veel minder een bierland is dan België, is het light-fenomeen duidelijk beter aangeslagen dan hier. De grote merken hebben daar allemaal met sukses een bier met minder kalorieën gebracht.Opvallend is dat Heineken in Nederland het afgelopen najaar met veel tamtam Lingens Blond heeft gelanceerd, een bier met 2 % alkohol. Heineken brengt dat bier niet onder de naam van het topprodukt. Was het verkeerd om aan het topmerk Stella Artois de toevoeging "light" te geven ?Faucheyr : "Misschien was de naam 'light' wel verkeerd gekozen. We moeten echter eerst zien of Heineken sukses heeft met Lingens. Als het dezelfde kant opgaat als Buckler, dan heeft het weinig kans. Wat ons betreft, is light geen sukses. " (nvdr - Buckler was het alkoholvrij bier dat in Nederland van de markt werd gehaald, onder meer na de snijdende opmerkingen van cabaretier Youp van 't Hek over dat produkt.)WATERIG.Stella Artois Light wordt niet meer ondersteund in de media. Het produkt vindt wel aftrek tijdens het rockfestival Torhout/Werchter, waar alleen maar light-bier geschonken mag worden. Stella Artois Light staat overigens nog altijd in de winkels.Het gevolg is wel dat Interbrew voorzichtiger wordt. Faucheyr : "Je probeert de biermarkt toch te animeren maar we zijn erg huiverig om in België dingen te brengen als Ice Beer en Dry Beer (wat we wel brouwen voor de Engelse markt). "De biermarkt in ons land kenmerkt zich door een lichte achteruitgang. Er wordt minder gedronken, maar wel beter : de speciale bieren. Dit laatste vertaalt zich in het alkoholniveau ; daar moet je, zo zegt Faucheyr, "niet iets tegenover stellen dat eigenlijk maar een waterig pintje is. "STELLA ARTOIS LIGHT. Nooit echt van de grond gekomen.