SAMSON.
...

SAMSON.Hoe staat het met de merchandising van ons aller Samson en Gert, het populaire BRT-duo ? Drie jaar geleden, op 23 januari 1992, kopte Trends : "Samson-Turbo. TV-figuur stimuleert de omzet. "Door Samson aan een produkt te koppelen, ging de verkoop flink vooruit. De cd's van het duo vlogen de winkels uit. Schoenen, brood, taarten, horloges, dossiermappen, koekjes, sinaasappels, kaftpapier... : op alles en nog wat verscheen de beeltenis van Samson. Menig kind liep (en loopt nog) ermee rond.De tv-figuren hebben nog steeds een grote aantrekkingskracht. Tijdens de voorbije kerstvakantie gaven Samson en Gert 36 kerstshows, die al in oktober zo goed als uitverkocht waren.KLASSIEKER."Het rage-effekt is weg, " zegt Johan Casselman van Belgian Marketing and Consultant Group (BMC) die de merchandising van Samson en Gert kontroleert. "Samson is een klassieker geworden en heeft een vaste plaats op de markt verworven. We zitten op een niveau waarvan iedereen droomt : er is een sterk merkimago. Samson-produkten hebben een kwaliteitsgarantie. We zitten ook met een leuke doelgroep. Nog voor de oudere kinderen uitgekeken zijn op Samson, is er al aangroei onderaan. "Het handhaven van de huidige positie vraagt volgens Casselman meer inspanning dan men zou denken. "Het gaat om het begeleiden van de fabrikanten, om te komen tot een goed assortiment. Er zijn kontinu nieuwe licenties, maar het is niet meer zo dat Samson alléén een garantie vormt voor sukses en meerwaarde. Het produkt zelf moet ook een waarde hebben. Wij zijn zelf ook veel strenger geworden : maandenlang hebben we met een fabrikant een produkt getest (het ging om een nieuwe Samson-taart), en het is niet doorgegaan. We hebben immers iets te verdedigen. "VERNIEUWING.Het verschil met een rage is dat daar geen kontinuïteit in zit. Casselman neemt als voorbeeld The Lion King van Disney. Daarrond wordt op korte tijd heel veel uitgebracht, maar over een jaar hoort niemand er nog iets van. Hij wijst er ook op dat de distributie liever met klassiekers werkt, omdat dat blijvers zijn."De distributie heeft ervaren dat er bij rages voorraadproblemen zijn. Is de rage afgelopen, dan zit men nog met produkten die men niet meer verkocht krijgt. " Met klassiekers zoals Mickey Mouse en nu ook Samson bestaat dat probleem niet.Dat neemt niet weg dat het assortiment aangepast moet worden. "Je kunt nu niet meer komen met een Samson-horloge van drie jaar geleden. Wij willen kontinu vernieuwing. "CHALLENGER.Samson is ook in Nederland op de televisie geweest, en daar is men eveneens aktief met merchandising. "Je moet dan wel met challengers werken, " zegt Casselman. "Wij werken niet met Coca-Cola : die frisdrankengigant is geïnteresseerd in rages, die het merk niet ondermijnen. Om sukses te hebben met een klassieker, moet je een challenger vinden die een licentie neemt om er zijn merk mee op te bouwen. "Het probleem in Nederland is dat de speelgoedsektor gedomineerd wordt door Blokker, Intertoys en Bart Smit. Die ketens kijken welke rage in de VS aan de orde is, en springen daar dan op. In Nederland moeten de artiesten nog de straat op om Samson bekend te maken. Dat betekent stripboeken signeren in de Bijenkorf of bij Vroom & Dreesmann.Als dergelijke aktiviteiten massale belangstelling krijgen, dan zullen de speelgoedketens wakker worden. "Zeker nu met de Efteling-aktie voelen we dat de zaak van de grond komt, " aldus Casselman. Vorig jaar traden Samson en Gert een maand op in dat attraktiepark ; dit jaar zullen ze daar drie en een halve maand aktief zijn.PINGU.Inmiddels heeft BMC met Pingu een tweede ijzer in het vuur liggen. Artis Historia werkt met dat figuurtje, net als Bacob (door de alliantie van deze financiële instelling met Artis Historia). Pingu is ook te zien op de BRT en de RTBf. Volgens Casselman wordt dat figuurtje ook een klassieker. "Je moet wel een fond geven aan een licentie, " zegt hij erbij : "er moet in geïnvesteerd worden. "