In de regel is software niet tastbaar. Toch is er een grote kans dat u al het werk van iCapps hebt aangeraakt. De Antwerpse specialist in mobiele applicaties is opgericht in 2009. Vorig jaar kwam de omzet uit op 3,3 miljoen euro. Het is niet de marktleider, maar wel een vaste waarde in de sector met een interessante klantenlijst. Het adviseert onder meer Telenet over zijn online tv-platform Yelo. Bij Belfius en KBC tekende het voor de ontwikkeling van mobiele bankapps en voor Kinepolis realiseerde het de integratie van de elektronische cinematickets in Passbook, de digitale portefeuille van Apple.
...

In de regel is software niet tastbaar. Toch is er een grote kans dat u al het werk van iCapps hebt aangeraakt. De Antwerpse specialist in mobiele applicaties is opgericht in 2009. Vorig jaar kwam de omzet uit op 3,3 miljoen euro. Het is niet de marktleider, maar wel een vaste waarde in de sector met een interessante klantenlijst. Het adviseert onder meer Telenet over zijn online tv-platform Yelo. Bij Belfius en KBC tekende het voor de ontwikkeling van mobiele bankapps en voor Kinepolis realiseerde het de integratie van de elektronische cinematickets in Passbook, de digitale portefeuille van Apple. De komende jaren wil medeoprichter en algemeen directeur Philip Verschueren zeker een rist Nederlandse bedrijven aan de klantenlijst toevoegen. Eind september kondigde iCapps een joint venture aan met zijn Nederlandse sectorgenoot Dalosy. "De voorbije jaren kreeg iCapps steeds meer aanvragen uit Nederland", zegt Verschueren. Behalve hij zijn ook Niels Leunen en Olivier Dupont partner in het bedrijf. "In Nederland zijn veel freelancers actief in de IT-sector. Die kunnen wel apps ontwikkelen, maar bedrijven kunnen nadien moeilijk nog bij hen terecht voor ondersteuning. Daarom zijn die klanten op zoek naar partners." "Het werk ligt ook al te wachten, dankzij de joint venture. Sinds 2010 werkten we al af en toe samen met Dalosy. Dat heeft veel ervaring in het beheer van en de ontwikkeling van software voor ruggedized systemen, mobiele toestellen die tegen een stootje kunnen. Die worden gebruikt door bijvoorbeeld nutsbedrijven of in de retail. De software draait op andere platformen dan de huidige generatie smartphones en tablets, waar iOS van Apple en Android van Google de dienst uitmaken. Veel klanten van Dalosy schakelen nu over naar de nieuwe generatie mobiele toestellen, waardoor hun software ook moet worden aangepast. ICapps heeft veel ervaring met de platformen van Apple en Google. Daardoor zijn we zeer compatibel met Dalosy." Nederland heeft de reputatie een stuk sneller te zijn in de adoptie van nieuwe technologie. Voor iCapps kan het moeilijk worden in die meer mature markt een plaats af te dwingen naast de lokale ontwikkelaars. "Onze focus ligt sinds de oprichting op complexe en zakelijke apps. De helft van onze omzet komt uit de financiële sector. Daar moeten IT-projecten voldoen aan strenge criteria, bijvoorbeeld in stabiliteit en veiligheid. Die ervaring speelt in ons voordeel. Ook voor onze rendabiliteit zie ik weinig problemen. We komen niet terecht in een markt met lagere marges. In Nederland zijn de dagprijzen hoger dan in België, en dat geldt bij uitbreiding voor de hele IT-sector", weet Verschueren. De expansie naar Nederland is ook geen vlucht vooruit voor iCapps. België is een relatief kleine markt met al wat ontwikkelaars. Maar Verschueren ziet hier ook nog veel potentieel. "Veel bedrijven hebben software op oudere platformen, die nu aan vervanging toe zijn. De economie draait misschien niet op volle toeren, maar het zijn dingen die moeten gebeuren en dat zorgt voor een nieuwe instroom aan projecten. Onze focus op de zakelijke markt blijft, maar we hebben wel ons terrein verruimd. In het begin ontwikkelden we enkel voor iOS, iCapps is een afkorting van 'iPhone custom apps'. Nu maken we ook apps voor het Android-besturingssysteem en webapplicaties. In de toekomst willen we ons ook toeleggen op het vormgeven van de digitale strategie van een bedrijf. Mobiele toestellen spelen daar een almaar grotere rol in." "Het grootste obstakel voor onze groei is wellicht het aantrekken van nieuwe medewerkers", gaat Verschueren verder. "Ons team telt nu veertig mensen, bijna uitsluitend ontwikkelaars en specialisten in ontwerp en gebruiksvriendelijkheid. Dat zijn knelpuntberoepen. Het is nog moeilijker ervaren mensen aan te trekken. Die talenten werken meestal al aan interessante projecten. En die hebben meestal ook zo veel beroepsfierheid dat ze die willen afwerken. Daardoor is het moeilijk hen los te weken. De positieve kant van de medaille is natuurlijk wel dat senior profielen redelijk gemakkelijk te houden zijn, zolang de sfeer in het bedrijf goed zit en we voor interessante projecten kunnen blijven zorgen." De krapte op de arbeidsmarkt omzeilen via outsourcing vindt Verschueren geen goed idee. "We hebben dat eens gedaan en bij dat experiment liep het meteen fout. Om het project toch nog af te krijgen, moesten we intern onze planning omgooien. Bovendien staan onze medewerkers, ook onze ontwikkelaars, vaak rechtstreeks in contact met onze klanten. Dan moet iedereen dezelfde taal spreken en in dezelfde tijdszone zitten. Veel van onze klanten vragen tijdens de onderhandelingen zelfs expliciet dat we zaken van hun project niet outsourcen." Nu de zakelijke markt overstag gaat en mobiele toestellen in de bedrijfsvoering integreert, komen er spelers bij. Veel klassieke IT-integratoren bouwen ook activiteiten op rond mobiele applicaties. Onder de paraplu van zo'n grotere speler zitten, heeft veel voordelen: meer middelen, administratieve ondersteuning, een groter verkoopnetwerk enzovoort. Verschueren heeft zelf nog voor De Cronos Groep, een integrator, een afdeling opgezet en geleid die gespecialiseerd was in de database-technologie van Oracle. ICapps komt die grote spelers nu meer dan vroeger tegen in het verkoopproces. "Veel potentiële klanten werken voor klassieke IT-opdrachten samen met integratoren. Die zitten al binnen bij de bedrijven en zo halen ze misschien gemakkelijker projecten binnen, ook al hebben ze minder ervaring in mobile. Maar klanten aantrekken is voor ons geen probleem. Zoals gezegd, de juiste mensen vinden is het grootste obstakel. Bovendien kunnen we nu volledig onze eigen koers varen, daar zijn we op gesteld." Stijn Fockedey, fotografie Dieter Telemans"In de toekomst willen we ons ook toeleggen op het vormgeven van de digitale strategie van een bedrijf. Mobiele toestellen spelen daar een almaar grotere rol in" Philip Verschueren