In het atelier van de bvba Vandersickel blijft het machinepark beperkt tot strijkijzers. De toegevoegde waarde steekt in de knowhow en de vingervlugheid van de vijf werknemers. "Strijken, plooien is puur manueel werk," vertelt zaakvoerder Patrick Vandamme. "Onze toegevoegde waarde steekt in de juiste verpakking."
...

In het atelier van de bvba Vandersickel blijft het machinepark beperkt tot strijkijzers. De toegevoegde waarde steekt in de knowhow en de vingervlugheid van de vijf werknemers. "Strijken, plooien is puur manueel werk," vertelt zaakvoerder Patrick Vandamme. "Onze toegevoegde waarde steekt in de juiste verpakking." Want de productie van zakdoeken gebeurt in lagelonenlanden. Ook de confectie, en de eventuele bedrukking met een logo. De Belgische lonen zijn te hoog voor dit werk. En toch dynamiseert Vandersickel de markt stevig. Het bedrijf noemt zich marktleider in de verkoop van zakdoeken in België: één op drie zakdoeken in eigen land - of die nu voor heren-, dames-, of kinderneuzen bestemd zijn - komt van het bedrijf uit Deinze. De voorbije twee jaar groeide de omzet met één vijfde naar 67 miljoen. Vooral de voortdurende ontwikkeling van nieuwe collecties (negen in twee jaar), licentie-overeenkomsten, en merchandising brengen de groei teweeg. Bovendien heeft Vandersickel één van de grootste en meest uitgebreide gamma's in Europa.Deze producten worden verdeeld via grootwarenhuizen, groothandelaars, postorderbedrijven en inkoopcombinaties. De export, voornamelijk naar de buurlanden, is goed voor 15 procent van de omzet. "We passen ons met de verpakkingen aan de markt aan. Het is merkwaardig hoe smaken voor zakdoeken reeds op 150 kilometer verschillen," observeert Patrick Vandamme. Nederlanders hebben graag kleine hoeveelheden in pakjes, Fransen willen de stof voelen: de zakdoek is dus verpakt in encarts. Franstalige Belgen hebben grotendeels dezelfde smaak, Vlamingen verkiezen eerder een mooi gepresenteerd pakketje met zakdoeken. "We spelen zelf met het samenstellen van de designs, en de ontwikkeling van de verpakking." Nieuwe nichemarkten brengen extra omzet. Vijf jaar geleden verkreeg Vandersickel de exclusieve verdeling van zakdoeken met Walt Disney-figuren. Bij de tien figuren zijn onder meer Lion King, Sneeuwwitje en de Dalmatiërs. Het gamma bekende figuren onder licentie werd steeds uitgebreid. Het omvat vandaag Samson, Garfield, The Simpsons, Loony Tunes ( Warner Bros.), Love Is en Anastasia. Een andere diversificatie zijn sjaals en zakdoeken met de Rode Duivels. Ook de business-to-businessmarkt verschaft nieuwe groeikansen. "De zakdoeken vermelden het logo van het bedrijf. Ze zijn functioneel, relationeel en low budget," besluit Patrick Vandamme, eigenaar van de 100%-familiezaak.