Filmen met een pakje sigaretten

Een camera voor in je broekzak. Flip lanceerde het toestelletje in de VS en ondertussen namen alle grote elektronicafabrikanten de minivideocamera over. Een interessant speeltje voor een breed publiek.

In de Verenigde Staten wordt het apparaatje vergeleken met een kaartspel, Europa houdt het bij een pakje sigaretten. Een formaat van 10 op 5,5 centimeter is dan ook ongezien voor een camcorder die zich richt op het brede publiek. De pocketcam gaat voor gemiddeld 150 euro over de toonbank en strijkt sinds enkele maanden ook neer in Europa. Producenten als Sanyo, Samsung, JVC en Sony hebben zich op deze markt in volle expansie gestort.

In tegenstelling tot de traditionele horizontale videocamera’s boordevol functies zijn de miniatuurcamera’s tot hun eenvoudigste vorm herleid. En toch bieden de meest performante onder hen full-hd in een resolutie van 1920 x 1080 pixels en vier uur opnametijd. Maar hier geen witbalans, geen scherpstelling, alleen een centrale knop om de opname te starten en een andere om ze te bekijken. Dat is het zowat. Het concept werd point and shoot gedoopt.

Mikken en filmen. Kinderlijk eenvoudig? U beseft niet hoe waar die woorden wel zijn. De dochters van president Obama, die vastbesloten waren om de in-auguratie van hun vader ook zelf voor het nageslacht te vereeuwigen, liepen de hele dag rond met hun Flip, het pioniermerk dat toen pas enkele maanden op de markt was. Het was de gedroomde reclame voor een hypersnugger concept.

Topprestaties zetten de zakcamera’s weliswaar niet neer, maar daarvoor hebben ze hun gebruiksgemak mee. Ze zijn uitgerust met een USB-stekker om de opgenomen data over te brengen op een intern geheugen of een externe kaart. Daarmee vergeleken zien hun grote broertjes met cassettes en hun eindeloze regis-treerfase er erg ouderwets uit. De strategie van de fabrikanten van de extra small-videocamera’s bestaat er uiteraard niet in om de concurrentie aan te gaan met de niche van de klassieke camcorders.

Handig voor bedrijfs-communicatie

Net zoals de netbook zijn publiek vond zonder de verkoop van laptops te hinderen, zo positioneert de pocketcam zich als een licht, betaalbaar product met een hoge toegevoegde waarde, dat de grote hightechfamilie komt vervoegen. “Het toestel is geschikt voor zowel familiaal als trendy gebruik, maar de toepassingen gaan een stuk verder dan filmpjes onder kameraden”, vindt Christophe Depernet, een directeur communicatie die een blog startte die helemaal aan het fenomeen gewijd is.

“In al zijn eenvoud is het apparaat perfect geschikt voor professioneel gebruik. Ze zijn een ideaal instrument om sollicitatiegesprekken of deelnemers aan een opleiding te evalueren. Je verliest geen drie uur met het lezen van de gebruiksaanwijzing of het zoeken naar de juiste kabel.”

Al snel verscheen een tiental merken op de markt, elk met zijn eigen kenmerken. Het ene gaat voor de full-hd (Sony, JVC, enzovoort) of de weldaden van de macro-opnamen (Kodak), de andere prijst de voordelen aan van een camera met twee lenzen.

Sommige firma’s wagen zich nu ook op het topniveau. Bijvoorbeeld Sanyo dat een versie op de markt brengt met een haarfijne sensor, 32 Gb geheugen en een monitor op groot formaat (model XACTI CS1). Het prijskaartje stijgt dan wel boven de 300 euro uit.

In de hoop dat ze op het scherm of in de magazines verschijnen, worden de pocketcams gul uitgedeeld aan celebrity’s. En soms werkt dat ook. Bijvoorbeeld in een clip van de ster-dj David Guetta.

Concurrentie van gsm

Al die elektronicamultinationals hebben hun succes te danken aan Pure Digital Technologies, een start-up die in alle stilte het levenslicht zag in San Francisco in 2001. In september 2007 lanceerde oprichter Jonathan Kaplan de eerste zakvideocamera, de Flip Video. Amper zes maanden daarna vertegenwoordigde de fenomenale verkoop van de kleine camera al 13 procent van de Amerikaanse camcordermarkt.

Pure Digital Technologies werd het jaar daarop, in maart 2009, voor 590 miljoen dollar verkocht aan de Amerikaanse telecomreus Cisco. Op dit ogenblik werden al meer dan 3 miljoen Flip-camera’s verkocht, het gamma telt vier modellen. In de Verenigde Staten wordt hun marktaandeel geschat op 35 procent, alle camcorders bij elkaar genomen.

Cisco, de wereldwijde specialist van de elektronische gegevensoverdracht, gelooft rotsvast in het point and shoot-concept omdat het heel wat perspectief ziet in de ontwikkeling van sharing-sites als YouTube of het succes van de sociale netwerken, die grote leveranciers van beelden zijn.

Vraag is of de pocketcam dan nog van de partij is. Kan hij weerstand bieden tegen de technologische vooruitgang van de mobiele telefoons die over steeds performantere videomogelijkheden beschikken? “Ik denk niet dat producten zoals de iPhone en de Blackberry meteen een bedreiging vormen”, beweert Depernet. “Ik denk niet dat een skifanaat zo gemakkelijk zijn iPhone gaat gebruiken op 3000 meter hoogte, op gevaar af al zijn gegevens te verliezen, terwijl je al voor 100 euro een pocketcam vindt en vaak zelfs voor veel minder.”

Door Antoine Moreno

Een knop om de opname te starten en een andere om ze te bekijken. Dat is het zowat.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content