Het ging allemaal bijzonder vlot. Dat heeft Filip Fontaine nog het meest verbaasd. Sinds half november 2011 leidt hij Coöbra, de fusie van de veilingen van Kampenhout, Sint-Katelijne-Waver en Zellik. Op 1 januari ging Coöbra samen met Mechelse Veilingen, en veranderde de naam in BelOrta.
...

Het ging allemaal bijzonder vlot. Dat heeft Filip Fontaine nog het meest verbaasd. Sinds half november 2011 leidt hij Coöbra, de fusie van de veilingen van Kampenhout, Sint-Katelijne-Waver en Zellik. Op 1 januari ging Coöbra samen met Mechelse Veilingen, en veranderde de naam in BelOrta. FILIP FONTAINE. "Bij onze fusie zeker niet. Het klikte meteen tussen het personeel. Operationeel is het allemaal zeer goed verlopen, de facturatie, de betaling van leveranciers. We hadden het geluk dat de veilingen al hetzelfde informaticasysteem gebruikten. We hebben enkel moeite gehad met de grote ondernemingen, zoals onze bankiers en Belgacom. Blijkbaar moeten die allerlei interne procedures volgen bij de begeleiding van een fusie." FONTAINE. "We hebben 450 actieve telers, maar Coöbra telt 1400 leden. De ouderen blijven lid uit emotionele verbondenheid. We verzorgen de boekhouding, we stemmen de levertijden en de volumes af op de vraag, met bovendien een kwaliteitslabel en een systeem van naspeurbaarheid. Een teler kan dat nooit op zijn eentje doen." FONTAINE. "De bedoeling van een fusie is uiteraard de versteviging van de marktpositie. Coöbra heeft een marktaandeel van een tiende in het segment verse groenten en fruit. 2012 was voor ons een goed jaar. De omzet steeg met 14 procent naar 120 miljoen euro, terwijl het volume stabiel bleef. Onze leden kregen eindelijk marktconforme prijzen. Maar 2011 was dan ook een bar slecht jaar, met een overaanbod, en de EHEC-bacterie." FONTAINE. "Integendeel. Ze vinden de consolidatie en de concentratie van het aanbod een goede zaak. We kunnen nu een breder productpalet aanbieden, via een centraal verkooppunt. Onze klanten zijn de warenhuizen, de exporteurs en de grote groothandelaars. Elke veiling bedient een eigen segment. Kampenhout is de veiling voor de export van witloof. Sint-Katelijne-Waver is sterk in de glastuinbouw, met paprika en tomaten. En Zellik bedient vooral de binnenlandse markt van vollegrondgroenten, met prei, spruiten en rapen. Via Zellik leveren we veel aan Carrefour, Colruyt, Delhaize en Match. Het maakt dat Coöbra slechts de helft van zijn volume exporteert, terwijl 75 procent van alle Belgische groenten en fruit naar het buitenland gaat." FONTAINE. "Het doel is altijd weer de versteviging van de marktpositie. Van overlapping is dus geen sprake. Het is veel belangrijker dat we nog meer marktaandeel verwerven. We gaan naar een gezamenlijke groep met een marktaandeel in groenten en fruit van 35 procent, een omzet van 350 miljoen euro, en 290 werknemers." FONTAINE. "Nee. De Raad van Mededinging had geen bezwaren tegen de fusie. De markt van verse groenten en fruit is een Europese, geen Belgische markt. België betekent slechts een fractie van die Europese markt. Onze klanten zijn dan ook helemaal niet nerveus. Als zij vinden dat wij te duur worden, kopen ze hun groenten in het buitenland. De exportkosten van de Spaanse tomaten wegen niet op tegen de lagere prijs per kilo in Spanje." W.R."Met 60 procent marktaandeel zijn we niet dominant"