Fietstas heeft wind mee

Ad Van Poppel medewerker Trends

Autoluwe steden en de crisis maken de fiets voor dagelijks gebruik populairder, vooral in Vlaanderen. En dan is een fietstas handig meegenomen.

Groei

Er zijn weinig cijfers over de ontwikkelingen op de fietstassenmarkt. Pointed, bekend van de Willex-fietstassen, zag zijn omzet in fietstassen in 2012 met 38 procent stijgen. “In 2004 gingen er nog geen 100 fietstassen naar België, vorig jaar waren dat er al meer dan 1000”, zegt Diana Koppenol van Clarijs, een klein Nederlands merk dat sinds 2004 actief is op de Belgische markt. Bij het West-Vlaamse Dandell, dat al 60 jaar fietstassen maakt, zegt Frank Delrue de crisis (nog) niet echt te voelen. Een bedrijf als Fairtrade Original levert tassen aan Oxfam-wereldwinkels. “Vijf jaar geleden hadden we die niet. We hebben gezien dat het een artikel is dat in de tijdgeest past”, weet Erik Vogelaere, directeur van Fairtrade Original. “Ze verkopen goed: enkele honderden op jaarbasis via de Wereldwinkels.”

Vlaams fenomeen

Het functionele fietsen ofwel fietsen voor dagelijks gebruik is vooral een Vlaams fenomeen. In Wallonië is fietsen vooral een sportieve activiteit in de natuur. De Vlamingen hebben behalve voor het sportieve element van de fiets ook meer oog voor de praktische kant van dat vervoermiddel. Dat uit zich in de verkoop van fietstassen. “We krijgen van Waalse kant een paar bestellingen per jaar. Uit Vlaanderen krijgen we maandelijks orders”, stelt Delrue.

Kleur in het verkeer

Vroeger waren de fietstassen — zeker de exemplaren die op de bagagedrager bevestigd worden en aan weerszijden van het wiel opbergruimte bieden — vooral gemaakt van canvas. Donkerbruin was de standaardkleur. Tegenwoordig gebruiken de fabrikanten diverse materialen: pvc, zeildoek, bisonyl, polyester. Het zijn slijtvaste en waterdichte materialen. Bovendien zijn ze in verschillende kleuren leverbaar of makkelijk te bedrukken (met zeefdruk of met digitale techniek). Dat brengt kleur in het verkeer.

Reclamedrager

Digitale druktechnieken maken het ook mogelijk de tassen als reclamedrager in de markt te zetten. Fietstassen zitten ook in het aanbod van distributeurs van promotionele artikelen en business gifts. Michel Van Bavel, directeur Van Bavel Gifts & Premiums en voorzitter van de Belgian Association of Promotional Products, zegt dat alles rond de fiets in de promotionele sfeer hip is. Hij heeft onlangs een viertal klanten gehad voor dergelijke tassen (onder andere de stad Antwerpen en Kiwi-merk Zespri). In de promotionele sfeer kosten de tassen tussen 15 en 20 euro. “Ze behoren wel tot de duurdere artikelen. Het zijn eerder business gifts“, zegt Van Bavel.

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content