Koppen, marktleider in fietsenstallingen, stelt vast hoe het stalen ros verder stiefmoederlijk wordt behandeld. Ondanks fiscale stimuli.
...

Koppen, marktleider in fietsenstallingen, stelt vast hoe het stalen ros verder stiefmoederlijk wordt behandeld. Ondanks fiscale stimuli.Veel geblaat, weinig wol. Tot die conclusie komt Gerard Koppen, zaakvoerder van de bvba Koppen, naar eigen zeggen Belgisch marktleider in de verkoop van fietsenstallingen. "De fiets wordt nog steeds stiefmoederlijk behandeld. Voor fietsenstallingen wordt bijzonder weinig ruimte vrijgemaakt. Wel is de kwaliteit van elke standplaats afzonderlijk de voorbije jaren sterk gestegen." De zaakvoerder uit Schoten kan het weten. In 1956 start vader Gerard als eerste in België met de fabricatie van metalen fietsenstallingen. Vandaag zorgt deze activiteit nog steeds voor meer dan de helft van de omzet, die vorig jaar 100 miljoen frank bedroeg. Koppen bracht als laatste de typische rijwielrekken op de markt. Die zijn inmiddels verdwenen. Want sinds het begin van de jaren negentig werd het aanbod merkelijk verbeterd : aangepaste rekken voor mountainbikes, of gesofisticeerde systemen tegen diefstal. In het gamma steken zelfs computergestuurde bergplaatsen voor fietsen, lift incluis. "We monteren op maat van de klant. Vanaf het plan tot en met het eindontwerp." De klanten zijn hoofdzakelijk scholen, overheidsdiensten, grote bedrijven. Aan De Lijn mag Koppen 20.000 fietsslotpalen voor de bushalten leveren. De helft is vandaag geleverd. Ook de kersverse fietsenstalling voor de ambtenaren van Brussel-Stad aan het Administratief Centrum is van de hand van Koppen. Twintig jaar lang, tot in 1977, waren de fietsenstallingen de enige activiteit van de bvba. Maar met de komst van Gerard Koppen, die met zus Marie-Jeanne en broer Johan de zaak leidt, diversifieerde het bedrijf. "De fietsenstallingen uit gegalvaniseerd staal konden een kwarteeuw mee. We moesten dus andere producten ontwikkelen." Het werden aanverwante artikelen : afdakjes voor auto's, bushalten, vlaggenmasten, brievenbussen. Koppen is daarbij steeds importeur van West-Europese marktleiders. De twaalf arbeiders, op een totaal personeelsbestand van achttien mensen, monteren in het eigen atelier de constructies op maat van de klant. In de ruime toonzaal kan de klant diverse modellen bewonderen. "Vele klanten kopen meteen diverse producten," weet Gerard Koppen. Toch is geen van de diversificaties afzonderlijk leefbaar. Een sterk groeiend segment zijn de brievenbussen, waarvoor het dochterbedrijf Bog werd opgericht. Naar eigen zeggen bezit Gerard Koppen de grootste collectie brievenbussen in de wereld. GERARD EN JOHAN KOPPEN (KOPPEN) Van marktleider in fietsenstallingen tot grootste aanbieder van brievenbussen.