Twee weken geleden was een hoogdag voor de vrouwelijke golfsport op het terrein van Saint Andrews. De Mexicaanse Lorena Ochoa won er de British Open. Voor de nummer één van de wereld bij de vrouwen was het trouwens een allereerste triomf in een grandslamtoernooi. En ze kreeg niet eens tegenwind van haar tegenstanders. Ochoa ging vijf slagen onder par en deed het vier slagen beter dan de Zweedse Maria Hjorth en de Koreaanse Lee Jee-Young. Meer zelfs: Ochoa leek op geen enkel moment in het toernooi bedreigd, met uitzondering van de zeventiende hol...

Twee weken geleden was een hoogdag voor de vrouwelijke golfsport op het terrein van Saint Andrews. De Mexicaanse Lorena Ochoa won er de British Open. Voor de nummer één van de wereld bij de vrouwen was het trouwens een allereerste triomf in een grandslamtoernooi. En ze kreeg niet eens tegenwind van haar tegenstanders. Ochoa ging vijf slagen onder par en deed het vier slagen beter dan de Zweedse Maria Hjorth en de Koreaanse Lee Jee-Young. Meer zelfs: Ochoa leek op geen enkel moment in het toernooi bedreigd, met uitzondering van de zeventiende hole, toen ze uit een bunker naast de fairway moest zien te raken. Zondagochtend had ze zes slagen voorsprong op de concurrentie, wat meteen verklaart waarom ze zo rustig stond te spelen. Lorena Ochoa is trouwens niet de eerste de beste. Ze won eerder al twaalf toernooien bij de professionals, en eigenlijk was die eerste overwinning in een major een kwestie van tijd. Vorig jaar speelde ze niet minder dan 3 miljoen euro aan prijzengeld bij elkaar, en daar bovenop komen nog eens de publicitaire contracten. Saint Andrews, bakermat van de golfsport, zette dit jaar voor het eerst de deuren open voor dames in een Open. Ook dat wijst op een ingrijpende mutatie in de golfsport. Hoewel de dames nog altijd geen voet op het parcours van Augusta mogen zetten, verdeelt de Amerikaanse professionele Tour voor vrouwen dit jaar een prijzenpot van 70 miljoen euro. De Japanse Tour heeft 35 miljoen euro prijzengeld en de Europese 15 miljoen. Dat is natuurlijk een hoop minder dan wat op de heren ligt te wachten. Maar er zijn duidelijke signalen dat de bedrijfswereld de speelsters niet meer over het hoofd ziet. Met haar elegante verschijning inspireerde Annika Sörenstam publiciteitscampagnes voor Rolex, terwijl reuzen als Nike en Sony gingen aanschuiven voor de jonge Amerikaanse Michelle Wie, die op amper zestienjarige leeftijd contracten van lange duur kon tekenen. In Europa verdienen de dames minder geld, maar er is een opvallende uitzondering die de regel bevestigt. In de Evian Masters, onlangs gewonnen door de Amerikaanse Nathalie Gulbis, zat niet minder dan 4 miljoen euro in de prijzenpot. Dat toptoernooi wordt nu al veertien jaar georganiseerd in Aix-les-Bains in de Haute-Savoie door Franck Riboud, de grote baas van Danone, die heel wat grote sponsors rond zich schaarde. Ook het voorbeeld van de British Open duidt op ingrijpende veranderingen in het vrouwengolf. Het toernooi werd twintig jaar lang gesponsord door het Britse granenmerk Weetabix , maar dit jaar was het de Japanse reus Ricoh, gespecialiseerd in kantoorapparatuur. Ricoh is een bedrijf dat wereldwijde proporties aanneemt, terwijl Weetabix buiten de Britse landsgrenzen geen enkele smaakpapil meer wist te beroeren. John Baete