Festival d'Avignon: van 3/7 t/m 27/7 in Avignon, Frankrijk.
...

Festival d'Avignon: van 3/7 t/m 27/7 in Avignon, Frankrijk. Reserveren op tel. +33 4 90 14 14 14 of via www.festival-avignon.comIn de annalen van het Festival d'Avignon staat 2003 geboekstaafd als een annus horribilis. In het kielzog van andere Franse zomerfestivals, zoals het operafestival van Aix-en-Provence, werd ook het Festival d'Avignon vorig jaar afgelast wegens de aanhoudende acties van de zogenaamde 'intermittents', de tijdelijke werknemers (artiesten en technici) uit de culturele sector. Artistiek directeur Bernard Faivre d'Arcier, die het festival gedurende twee succesrijke periodes (van 1980 tot 1984 en van 1993 tot 2003) had geleid, had zich allicht een ander afscheid gedroomd. Faivre d'Arciers opvolgers, Hortense Archambault en Vincent Baudriller, twee dertigers die uit zijn vroegere festivalteam werden gere-kruteerd, stonden dan ook voor een gigantische uitdaging. Met de editie 2004 nemen ze niet alleen de fakkel van Faivre d'Arcier over, maar dienen ze ook het vertrouwen in het festival te herstellen. Op papier is ze dat alvast gelukt. Een van de vernieuwingen die Archambault en Baudriller introduceren, is de aanwezigheid van een centrale festivalartiest, die eigen werk toont én zijn steentje bijdraagt tot de verdere samenstelling van het programma. De primeur is weggelegd voor de 35-jarige Duitser Thomas Ostermeier, codirecteur van de Berlijnse Schaubühne, die al eerder in Avignon te gast was en ook in België geen onbekende is. In Avignon toont hij onder meer zijn enscenering van Georg Büchners 'Woyzeck', met de Vlaamse acteur Ruud Gielens in de hoofdrol. 'Woyzeck' wordt de eerste (!) niet-Franstalige productie ooit die op de historische Cour d'honneur van het Palais des Papes te zien is: een duidelijk signaal dat het Festival d'Avignon zich meer dan ooit als een Europees festival wil profileren. Conform Ostermeiers eigen interesses, zijn op het festival een aantal voorstellingen te zien die op actuele wijze met repertoireteksten omspringen. Eentje daarvan is 'Andromak' van Luk Perceval en Het Toneelhuis, een productie die anderhalf jaar geleden in Antwerpen in première ging en speciaal voor Avignon naar het Frans wordt getransponeerd. Het wordt spannend om zien hoe het publiek in het zuiden zal reageren op Percevals eigenzinnige interpretatie van een Frans monument, Jean Racine. Via Ostermeier maakt ook Johan Simons, de toekomstige artistiek leider van het Publieks-theater Gent, zijn opwachting in Avignon. Met 'Twee stemmen' en 'De val van de goden' herneemt hij twee memorabele voorstellingen uit het oeuvre van Theatergroep Hollandia. Naast 'Andromak' staan er nog vier andere Vlaamse voorstellingen op het affiche van het festival. Twee ervan zijn creaties: 'La chambre d'Isabella', het festivaldebuut van Jan Lauwers en Needcompany, en 'Tempus fugit' van Vlaanderens nieuwste succeschoreograaf Sidi Larbi Cherkaoui en Les Ballets C. de la B. De in Brussel residerende Amerikaanse choreografe Meg Stuart is present met 'Forgeries', een kleinschalige productie die ze samen met de Canadese danser Benoît Lachambre maakte. Van Jan Fabres hand ten slotte is de installatie 'L'ange de la mort', waarvoor hij samenwerkte met danscoryfee William Forsythe. Met de Vlamingen is het festivallijstje echter nog niet rond. Andere grote namen op het affiche zijn Frank Castorf, Rodrigo García, Christoph Marthaler en Sasha Waltz. Het nieuwe Festival d'Avignon kondigt zich als veelbelovend aan. P. Anthonissen