We kennen zijn motto: " Rops suis, aultre ne veulx être" (Ik ben Rops en wil geen andere zijn). We weten dat hij zijn bijnaam " L'infâme Fély", waarmee zijn preutse landgenoten hem hadden bedeeld, handig uitspeelde. Het was voor Félicien Rops (1838-1898) trouwens de zoveelste manier om de burger te choqueren. Ook bekend waren zijn literaire vriendschappen, waardoor hij zijn illustratietalent wist te ontplooien. Baudelaire natuurlijk, maar ook ...

We kennen zijn motto: " Rops suis, aultre ne veulx être" (Ik ben Rops en wil geen andere zijn). We weten dat hij zijn bijnaam " L'infâme Fély", waarmee zijn preutse landgenoten hem hadden bedeeld, handig uitspeelde. Het was voor Félicien Rops (1838-1898) trouwens de zoveelste manier om de burger te choqueren. Ook bekend waren zijn literaire vriendschappen, waardoor hij zijn illustratietalent wist te ontplooien. Baudelaire natuurlijk, maar ook Barbey d'Aurevilly, de gebroeders Goncourt, Villiers de l'Isle-Adam, Mallarmé en Verlaine brachten werken uit die door hem waren geïllustreerd. Als schilder beeldde hij de landschappen van zijn streek of van de Seine uit. Maar bovenal was hij een getalenteerd etser; zijn techniek kende geen weerga. Samen met de Luikse Armand Rassenfosse vond hij zelfs een speciale vernis uit, de 'Ropsenfosse'. Sinds enkele jaren investeren zowel de Provincie Namen, de Franse Gemeenschap als het Waalse gewest een ongeziene hoeveelheid geld in het oeuvre van deze kunstenaar. De verzamelingen van het Rops Museum - die nog steeds uitgebreid worden - zijn ondertussen de grootste van het land. Nu is er ook de presentatie van de ' Cent légers croquis sans prétention pour réjouir les honnêtes gens': 114 tekeningen die Rops tussen 1878 en 1881 maakte voor de Parijse bibliofiel Jules Noilly. Dat deze verzameling volledig is gereconstrueerd, is een waar bravourestuk vermits ze na de dood van Noilly volledig werd verspreid. Rops mengt potlood, gouache en aquarel en behandelt de wereld als een menselijke komedie waar de vrouw - meestal een prostituee - het voorwerp uitmaakt van de begeerte van mannen, bourgeois, pastoors of artsen. Expliciete of dubbelzinnige legendes geven deze zedentaferelen een extra libertijns tintje waarbij het seksuele plezier nu eens een onbetamelijke dan weer een dreigende bijsmaak krijgt. 'La Grande Faucheuse' is nooit ver weg. Bij Rops spelen Namen, Brussel (waar hij Charles De Coster ontmoette) en Parijs een belangrijke rol. Via Parijs kwam hij in contact met een artistieke en literaire moderniteit, die met name tot uitdrukking kwam via het symbolisme en de 'decadente' schrijvers. Rond de drie voornoemde steden is een tweede tentoonstelling opgebouwd aan de hand van Rops' meest beroemde werken: tekeningen, karikaturen, litho's, schilderijen en brieven, die in verband staan met de persoonlijkheden van zijn tijd. 'L'Infâme Fély' blijft de brave burgers verrassen. "Rops suis...", Maison de la Culture, Namen, av. Golenvaux 14, dagelijks van 12 tot 18 uur. "Cent légers croquis...", Ropsmuseum, rue Femal 12, van 10 tot 18 uur, Maandag gesloten. Tot 11 oktober. Tel: (081) 22.90.14.A. DELAUNOIS