Als Barco dit jaar de 1 miljard niet haalt, zal het 'net niet' zijn. "Maar het moet 'net wel' zijn", zegt Van Zele. "We gaan de billion euro party vieren. Dat is een van onze doelstellingen voor volgend jaar".
...

Als Barco dit jaar de 1 miljard niet haalt, zal het 'net niet' zijn. "Maar het moet 'net wel' zijn", zegt Van Zele. "We gaan de billion euro party vieren. Dat is een van onze doelstellingen voor volgend jaar". De vraag naar cinemaprojectoren barstte in 2010 los toen de financiering door de Amerikaanse filmstudio's geregeld raakte. Volgens senior vice-president Jean-Pierre Tanghe won Barco sinds 2009 voor ongeveer 875 miljoen euro aan bestellingen in digitale cinema, zonder de nog openstaande raamcontracten te rekenen. Eind oktober was er een nieuw euforiemoment toen de Cinepolis-bestelling uit Mexico binnenliep: 120 tot 140 miljoen dollar. Pal tijdens de jaarlijkse Barco-top, waar een negentigtal managers bij melk en broodje kaas drie dagen samenzaten in Tilburg. "Op zo'n momenten twijfel je niet dat je goed bezig bent", zegt Van Zele. Van Zele mikt voor Barco nog altijd op 10 procent organische groei in omzet, 10 procent bedrijfswinstmarge en 20 procent opbrengst op tewerkgesteld kapitaal. Die doelstellingen nam hij begin 2009 over van zijn voorganger. Omzetgroei haalt hij, de bedrijfswinst zat bij het halfjaar op 7,1 procent, een stijging vanaf 3 procent in 2010. De opbrengst op tewerkgesteld kapitaal was 9,7 procent in 2010, ver van het doel, maar beter dan de -9 procent uit 2009. Barco is echter meer dan digitalecinemaprojectoren. Entertainment omvat naast digitale cinema ook projectoren voor evenementen en vergaderzalen en beeldverwerking. De groei in die divisie op het halfjaar was 87,3 procent, vergeleken met het halfjaar van 2010. Concurrenten zijn onder meer Christie, Sony en JVC. In gezondheidszorg is Barco de marktleider in medische beeldschermen en in 'modaliteiten'. Dat zijn schermen die met scanners worden meegeleverd. Barco zet ook meer en meer in op beeldverwerking in operatiezalen. De groei was 8,5 procent. Concurrenten zijn onder meer Eizo en het Amerikaanse NDS. Controlekamers en simulatie levert videomuren voor verkeersbeheer en bewaking. Barco was laat om over te schakelen naar led als lichtbron. Zijn nieuwe generatie producten wint nu terrein. De simulatoren dienen vooral voor pilotenopleiding. De groei was 24,3 procent. Concurrenten: Eyevis, Mitsubishi. Rockwell Collins in simulatie. Defensie en luchtvaart levert beeldschermen in gevechtsvoertuigen, schepen en vliegtuigen. De omzet viel 8,9 procent terug. Ventures zijn zelfstandige entiteiten waarvan Barco hoopt dat ze zullen groeien of verkocht kunnen worden. Omvat de ledactiviteiten in Kortrijk en de High End Systems-projectie in Texas, het digital signagebedrijf dZine, de elektronicaontwikkelaar Silex en het Duitse Orthogon in luchtverkeersgeleiding. De groei was 7,7 procent.