Feesten doe je met bubbels

Geen feesten zonder champagne. Een jury maakte in blinde tests een keuze uit champagnes van allerlei herkomst, van grote huizen, kleine uitbaters en de grootdistributie.

In november 2012 kondigde de firma Bissinger & Co, die in 1875 werd gesticht, in een perscommuniqué aan dat ze werd overgenomen door de groep Vranken-Pommery-Monopole. Dat belette Bissinger niet zijn activiteiten voort te zetten met een brut op een fond van kruiden en citrusvruchten, die kracht wordt bijgezet door een puntje fijne peper. Als aperitief en bij zeevruchten.

Lidl – magnum – 39,99 euro

Een ‘marque d’acheteur‘ is een commercieel label van firma’s en winkelketens voor een champagne die ze niet zelf hebben geproduceerd. Dat is ook het geval voor de Comte Martin de Laval brut cuvée réservée, die aroma’s van rijp fruit verspreidt, met een toets van gist en brooddeeg. Vervolgens evolueert hij naar de bitterheid van citrusvruchten. Bij gevogelte in roomsaus of in een zoutkorst.

Makro – 15,69 euro

De Comte de Senneval brut Premium is een marque d’acheteur ontwikkeld door het Maison Burtin. Fijne belletjes en een discrete opeenvolging van bloemen, fruit en brioche roepen de smaak van een aardbeitaartje op. Deze soepele en redelijk koppige brut doet het goed bij het aperitief, een lichte maaltijd en — inderdaad — een aardbeitaartje.

Lidl – 15,99 euro

Louis Daumont is een marque d’acheteur die in de degustaties een gelijkmatige kwaliteit vertoonde. Overvloedig schuim voert frisheid mee. Een klassieke cuvée, een sterkhouder bij het aperitief, om een feestelijk moment te vieren of bij een carpaccio van sint-jakobsnoten.

Carrefour – 25 euro

Na het plotse overlijden van haar echtgenoot nam Carol Duval de onderneming en de 200 hectare wijngaarden in het zuiden van de Côte des Blancs in handen. Onder haar leiding herpositioneert de firma zich. De productie van submerken voor de grootdistributie wordt opgegeven en het gamma wordt aangevuld met kwaliteitscuvées. De Duval-Leroy brut is in zijn basisversie fruitig, vol en evenwichtig. Geschikt voor het aperitief, wit vlees en gevogelte.

Delhaize – 23,99 euro

Het merk Nicolas Feuillatte groepeert 82 coöperaties, ongeveer 5000 leden en meer dan 2250 hectare, verspreid over dertien van de zeventien geregistreerde grands crus en 33 van de 42 premier crus. Onder zijn mooie zalmroze tint verbergt de Brut rosé de pinot noir (60 %), de pinot meunier (30 %) en de chardonnay. De champagne heeft de frisheid van rode vruchten zoals kers en aalbes. Feestelijk bij het aperitief of een aardbeitaartje.

Carrefour – 24,99 euro

In de rangschikking van de meest verkochte merken staat Nicolas Feuillatte op de derde plaats, na Moët & Chandon en Veuve Clicquot-Ponsardin. De Cuvée Spéciale 2006 is warm en krachtig met een zweem van onderhout. Voor bij de maaltijd — gebraden fazant bijvoorbeeld.

Cora – 24,99 euro

De Pol Gardere brut, een merk van een handelaar-verwerker dat wordt voorbehouden voor de grootdistributie, is de goedkoopste fles uit deze test. Omkranst door een wat onstuimige zuurheid, vertoont hij florale en fruitige toetsen (citroen, pompelmoes, groene appel). Een pittige brut met een halflange afdronk. Verfrissend bij het aperitief of bij zeevruchten.

Colruyt – 11,93 euro

De Marquis de Villon is een niet-gemilesimeerde brut geproduceerd door de coöperatie Union Champagne uit Avize. Hij wordt gekenmerkt door goed rijpe vruchten, wat hem geschikt maakt voor wat milde voorgerechten (20,79 euro). De Marquis de Villon zonder jaargang is een grand cru die een assemblage bevat van chardonnay (75 %) en pinot noir. Zijn maturiteit wordt vooral onderbouwd door appel. Gul, vol, lang en krachtig. Voor bij gevogelte met grof zout of wit vlees (25,45 euro).

Colruyt – 20,79 en 25,45 euro

Er zijn drie Maison Heidsiecks. Het huis waar wij het over hebben, werd in 1834 opgericht als Heidsieck & Co. In 1923 werd Monopole aan de naam toegevoegd. Het merk kwam volop in de actualiteit in 1998, toen flessen Heidsieck werden ontdekt in het ruim van een schip dat in 1916 zonk in de Finse Golf. De Monopole Heidsieck & C° 1er cru, die sinds 1996 bij Vranken hoort, heeft zijn kenmerken behouden: lichte houtsmaak, frisheid, brioche en gerookt. Voor aan tafel.

Carrefour – 36,99 euro

De dynamische zakenvrouw Jeanne Alexandrine Louise Pommery volgde haar man op, veroverde markten en schiep het imago van het merk. In 2002 werd Pommery overgenomen door Paul-François Vranken. De Royal brut is soepel, krachtig en evolueert fraai. Voor liefhebbers.

Colruyt – 30,10 euro

De brut Sélection Ernest Rapeneau is een merk van de groep GH Martel & co, die wordt gecontroleerd door de familie Rapeneau. Een combinatie van pinot noir (60 %), meunier (20 %) en chardonnay. Mooi exotisch fruit en citrusvruchten parfumeren een frisse champagne met een fijn koolzuurgehalte en een goed evenwicht, dat hem geschikt maakt voor het aperitief en bereidingen met sint-jakobsnoten.

Carrefour – 16,99 euro

Het marque d’acheteur Veuve de Lys brut 1er is een label van de groep Colruyt. De wijn is afkomstig van de omgeving van Romery, een dorpje in de Marnevallei. Hij komt uitsluitend uit wijngaarden die als premier cru geklasseerd staan. Geschikt voor het aperitief of een lichte maaltijd (17,55 euro). De Veuve de Lys rosé opent op luchtig rood fruit. Voor het aperitief (17,55 euro).

Colruyt – 17,55 euro

De labels van de — fictieve of reële — weduwen van de Champagne doen de kassa rinkelen. Een vrij onbekende naam uit het legioen van de douairières is Veuve Pelletier (& Fils), een voordelig geprijsd gamma dat wordt geproduceerd door de Union Champagne. De blanc de blancs is gemaakt op basis van chardonnay. Fris, met de geur van chlorofyl, lindebloesem en meidoorn (17,99 euro).

De premier cru produceert een fijn schuim. Hij proeft rijp, met amandel en walnootschil, maar struikelt over een wat bittere afdronk. Aperitief (17,99 euro). De rosé brut is levendig met een toets van noordkrieken. Om kleur te geven aan het aperitief of het begin van de maaltijd (16,99 euro).

Makro – 16,99 en 17,99 euro

Sinds 1976 heeft de Luikenaar Paul-François Vranken een imperium uitgebouwd in de Champagne. Hij lanceerde een label onder zijn naam en nam vervolgens ook merken over (Charles Lafitte, Heidsieck & Monopole C°, Pommery). La Demoiselle Grande Cuvée heeft een art-nouveaufles. Frisheid, luchtig en met een toets van wit fruit. Een uitstekend aperitief.

Carrefour – 26,49 euro

De Veuve Hémard brut is een marque d’acheteur die de Union Champagne Avize heeft ontwikkeld voor Delhaize. Hij is opgepept met druiven van de eerste cru (17 % komt uit Champagnewijngaarden) en bestaat voor 60 procent uit chardonnay en voor 40 procent uit pinot noir. Een rijpe wijn met sporen van eau de vie en geweekte appelen. Voor aan tafel.

Delhaize – 24,45 euro

SERGE TONNEAU

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content