Een doodgewoon verhaal over een bedrijfsleider die langs de kassa passeert, zo lijkt het. In 1998 verkoopt Luc Thijs de Alro-groep ( Alro, WCA-Alro en Recitech) aan een stel banken. De zaken gaan goed en de vooruitzichten ogen nog beter. Alro brengt onder meer gemetalliseerde coatings aan op kunststofproducten, zoals gsm's, l...

Een doodgewoon verhaal over een bedrijfsleider die langs de kassa passeert, zo lijkt het. In 1998 verkoopt Luc Thijs de Alro-groep ( Alro, WCA-Alro en Recitech) aan een stel banken. De zaken gaan goed en de vooruitzichten ogen nog beter. Alro brengt onder meer gemetalliseerde coatings aan op kunststofproducten, zoals gsm's, laptops, autobumpers en vrachtwagenonderdelen. Maar meteen nadat Thijs zijn bedrijf heeft verkocht, gaat het bergafwaarts. De geplande investering in een vijfde lakstraat loopt anderhalf jaar vertraging op en opdrachten gaan verloren. "In 2000 waren de centen op. Het bedrijf, dat nooit één frank verlies had gemaakt, zat dat jaar 8,5 miljoen euro in het rood," zegt Luc Thijs. De banken stelden Thijs voor om zich weer in te kopen in de onderneming. Zelden heeft een ingreep zo snel resultaat opgeleverd. WCA-Alro, dat in 2000 nog 4,5 miljoen euro verlies liet optekenen, boekte twee jaar later meer dan 2 miljoen euro winst. Het eigen vermogen, dat in 2000 ruim 3 miljoen onder nul stond, bedroeg in 2002 liefst 11,7 miljoen euro (goed voor een solvabiliteit van 45 %). Luc Thijs: "Kijk, als je ervoor zorgt dat je voldoende benen hebt om op te staan, dan hoef je niet meteen te wankelen. Drie jaar geleden maakten wij nog 6 miljoen gsm- shields. Maar al die klanten van toen - Ericsson, Motorola - zitten met hun productie nu in China en Pakistan. Wij hebben dat opgevangen door te differentiëren naar de auto- en vrachtwagensector. Door bij te blijven met de nieuwste technologie en in te spelen op nieuwe behoeften - zoals het softlakken van interieurdelen van personenauto's - zijn wij blijven groeien." Intussen blijft Alro ijverig diversifiëren. "Met ons bedrijf Metes produceren we nu ook transportsystemen voor papier in kopieermachines en drukpersen," zegt Thijs. En Alro zoekt ook partners, in het Verre Oosten. "We kijken uit naar een doorgeefluik of een joint venture, met als uitvalsbasis Hongkong. Maar dat doen we stap voor stap." Wouter De Broeck