LANGE-TERMIJNPARTNERSCHAP.
...

LANGE-TERMIJNPARTNERSCHAP.Vorig jaar nam ADS voor Omap Holdings ( OMHI-US, de strategische business unit voor hoogtechnologische machines) in het Noord-Franse Calais het metaalverwerkend bedrijfje Kohl sa over : 180 miljoen Belgische frank omzet, 45 mensen, fabrikant van elektrische verwarmingsapparaten en lichtarmaturen voor Philips, Mazda, Bell enzovoort. "Van 27 miljoen Belgische frank in het rood moet de cashflow dit jaar worden omgebogen tot 15 miljoen. De vroegere eigenaar van Kohl dokterde met de vice-president van de business unit een businessplan uit : ze herstructureren de onderneming in functie van synergie met andere bedrijven in de SBU. In Kohl werden nieuwe activiteiten van ons Duits bedrijf Barenthin ingebracht. Barenthin ontwerpt hoogtechnologische inbinders ( collators) voor de drukkerijsector. De man is een briljante ingenieur die heel vernieuwende dingen ontwikkelt, maar tijd en geld te kort heeft en te klein is om vertrouwen te wekken bij de groten in de drukkerijsector zoals AM International, Abdick of een Heidelberger. We produceren nu in Calais, en Barenthin kan in een groter geheel zijn ideeën waarmaken volgens het principe : één plus één is drie. De Barenthin-inbinders worden nu verkocht op de Amerikaanse markt. De vroegere eigenaars van Kohl en van Barenthin zijn gemotiveerd om hun aandelenkoers omhoog te stuwen," licht De Schrijver zijn ADS-filosofie toe. "We doen geen overnames louter om te kunnen uitpakken met grotere omzetten of acquisities tegen één symbolische frank. De criteria zijn : toegevoegde waarde en het strategische belang op de langere termijn voor de hele business unit. In de SBU bouwchemie rond Altachem zullen we bijvoorbeeld een Frans bedrijfje, dat voor 5 miljoen silicone-kits maakt, onderbrengen in een Duitse kmo die er 50 miljoen realiseert. We proberen altijd de assets te optimaliseren : de productie van Frankrijk verschuift dus naar de Duitsers die er een extra omzet van 5 miljoen bijkrijgen in een nieuwe markt. Dezelfde aanpak geldt op het vlak van O&O tussen aanverwante bedrijfjes." ADS zoekt kleine bedrijfjes met een interessant product en groeipotentieel. "Geen mensen die tegen het pensioen aan van hun bedrijf af willen om onder de palmbomen te gaan uitblazen. Wel dynamische partners voor een lange-termijnpartnerschap," zegt De Schrijver. Voor de 100 % aandelen van hun bedrijf krijgen ze een minderheidsparticipatie in een public company op de Nasdaq. Hoe succesvoller ze zijn, hoe meer de beurskoers stijgt. "De ADS-structuur biedt hen een professioneel management en een ruimere financiële armslag. Risico's worden gespreid over andere bedrijven en men geniet onrechtstreeks mee van de mogelijkheden in de emerging markets," zo looft Aster De Schrijver ADS als een federatie van kmo's. "De eigenaars van Kohl sa bijvoorbeeld kregen 3 miljoen dollar in aandelen van Omap Holdings. Het aandeel staat op 3 dollar en we hebben bij de SEC een aanvraag ingediend voor een small cap listing op de Nasdaq." Stelselmatig zouden de vier ADS-holdings binnen de twee jaar moeten doorgroeien met de hoogste quotering, de national market, als streefdoel tegen het jaar 2000. Vooral in de jongste business units, Omap Holdings Inc. en Eurotronics Holdings Inc., wordt uitgekeken naar nieuwe opportuniteiten. Met Omap Holdings Inc. onderhandelt ADS over de aankoop van Tasty Fries in de VS, dat een verkoopautomaat voor frieten ontwikkelde. De gepatenteerde automaten zouden door Kohl in Calais worden gefabriceerd. De koepel Eurotronics ( GIS/Geografic Information Systems ; GPS/Global Positioning Systems en FES/Field Efficiency Systems) verwierf het Amerikaanse Autolog in Boston, dat boordcomputers produceert (10,6 miljoen frank omzet). Eurintech in Deinze (11,4 miljoen omzet in '95) verkoopt computer soft- en hardware en weldra de Autolog-boordcomputers. Onlangs werd met Eurotronics in Lokeren (25 miljoen omzet) een overname-akkoord getekend. Eurotronics legt zich toe op de ontwikkeling en verkoop van GIS-systemen en fotogrametrische instrumenten voor digitalisering van landkaarten en dergelijke meer. "We willen hierin verder doorgroeien en commercialiseren in de VS en in China," zegt Aster De Schrijver.