Immens populair. Dat is het Festival van de Fantastische Film in Brussel zeker. Het festivalteam heeft dan ook altijd de bedoeling gehad om alle aspecten van de 'fantastiek' te belichten. Dit resulteerde jaar na jaar in een interessante competitie en een gevarieerd filmaanbod, waarin zowel pure exploitation als cinefiele producties aan bod kwamen. Het festival dankt er nu al zeventien jaar zijn unieke plaats aan binnen het E...

Immens populair. Dat is het Festival van de Fantastische Film in Brussel zeker. Het festivalteam heeft dan ook altijd de bedoeling gehad om alle aspecten van de 'fantastiek' te belichten. Dit resulteerde jaar na jaar in een interessante competitie en een gevarieerd filmaanbod, waarin zowel pure exploitation als cinefiele producties aan bod kwamen. Het festival dankt er nu al zeventien jaar zijn unieke plaats aan binnen het Europese (en dus ook Belgische) festivallandschap. Uit het rijke aanbod van activiteiten en filmvoorstellingen lichten we enkele opmerkelijke titels. Terwijl in het Auditorium 44 de grote publiekstrekkers voor een afgeladen ambiance zorgen, draaien in Cinema Nova de retrospectieves en de meer 'arty' producties. " Of Freaks and Men" van de Rus Alexei Balabanov is een verhaal van menselijke passies. De film toont, aan de hand van twee families, de decadente kant van het Sint-Petersburg van voor de revolutie. Balabanovs eigenzinnige filmstijl verwijst naar die van de fotografie van rond de eeuwwisseling en de stille film. Niet te missen zijn ook de halflange speelfilm " Carne" en de langspeelfilm " Seul Contre Tous" van Gaspar Noé. In beide films volgt de toeschouwer de belevenissen van een misantropische slager. De Japanse filmmaker Shinya Tsukamoto ten slotte slaat in " Bullet Ballet" zijn visie op de vervreemding en de eenzaamheid binnen de Japanse samenleving in harde zwartwitfotografie, hand-held camerawerk en een agressieve montage zonder veel concessies in het strot van de kijker. Festivallieveling Dario Argento komt persoonlijk zijn " Phantom of the Opera" inleiden. In Cinema Nova worden tegelijk Argento's eerste giallo's (Italiaanse horrorthrillers) vertoond. De Canadese cineast David Cronenberg keert in " eXistenZ" terug naar de sfeer van zijn " Videodrome". In plaats van videocassettes en commerciële televisie, is het hier het (computer)spel dat de mens inpalmt en transformeert. De technologie die zich meester maakt van de mens en deze binnenstebuiten keert, uit zich in "eXistenZ" in verschillende aan menselijke en dierlijke viscerale verwijzende vormen. "eXistenZ" is, na de indrukwekkende opener " InDreams", de perfecte slotfilm. Info: Tel. (02)201.14.95 (Festival), (02)511.27.74 (Nova) of (02)219.18.73 (Auditorium 44).Http://www.bifff.orgPiet Goethals