Voor wie er nog moest aan twijfelen: internet is meer dan ooit een mobiel medium geworden. Volgens een recente studie van comScore wordt 60 % van alle tijd die gebruikers online spenderen via een mobiel toestel gebruikt. Bij sociale netwerken is dit zelfs 71 %. Dat is goed nieuws voor Facebook, de onbetwiste marktleider in deze niche. Na een moeilijke periode, kort na de beursintroductie, is Facebook er opnieuw helemaal bovenop. Het aandeel doet het dit jaar vier keer beter dan de S&P500-index en krijgt de historische top terug in zicht.
...

Voor wie er nog moest aan twijfelen: internet is meer dan ooit een mobiel medium geworden. Volgens een recente studie van comScore wordt 60 % van alle tijd die gebruikers online spenderen via een mobiel toestel gebruikt. Bij sociale netwerken is dit zelfs 71 %. Dat is goed nieuws voor Facebook, de onbetwiste marktleider in deze niche. Na een moeilijke periode, kort na de beursintroductie, is Facebook er opnieuw helemaal bovenop. Het aandeel doet het dit jaar vier keer beter dan de S&P500-index en krijgt de historische top terug in zicht. Facebook biedt een communicatie- en interactieplatform aan en is intussen veel meer geworden dan enkel maar een website om online met vrienden in contact te komen. In de rand van het sociaal netwerk ontstonden talrijke afsplitsingen. Instagram, de dienst om foto's uit te wisselen, werd op korte tijd erg populair en wist al meer dan 200 miljoen gebruikers te verleiden. Facebook beschikt daarnaast ook over een eigen Messenger-dienst. De groep blijft nieuwe applicaties en producten op de gebruikers loslaten. Enkele weken geleden werd Slingshot gelanceerd. Die app moet de strijd aangaan met het populaire Snapchat. De bedoeling is dat foto's worden uitgewisseld tussen grote groepen gebruikers. Eerder probeerde Facebook al om Snapchat op te kopen, maar dat mislukte. De socialemediagigant besliste dan maar om zelf een gelijkaardige dienst te ontwikkelen. Facebook toonde eerder al dat het niet afkerig staat tegenover dure overnames. Zo telde de groep maar liefst 19 miljard USD neer voor de populaire berichtendienst WhatsApp, dat wereldwijd meer dan een half miljard gebruikers telt, waarvan er maar liefst 70 % dagelijks actief zijn. Het komt er voor Facebook vooral op aan om dit potentieel te gelde te maken. Dit kan alleen met een groeiende gebruikersbasis, iets waarop het bedrijf dan ook volop inzet. Eerder dit jaar sloot Facebook een overeenkomst met de Franse reclamegroep Publicis. In ruil voor 500 miljoen USD krijgen de Fransen toegang tot de gebruikersgegevens van de Facebook-klanten. Op het einde van het eerste kwartaal telde het sociaal netwerk 1,28 miljard gebruikers die de site minstens 1 keer per maand raadplegen. Dat zijn er 4 % meer dan een kwartaal eerder. Het aantal dagelijkse gebruikers groeide zelfs met bijna 6 %, tot 802 miljoen. De groepsomzet daalde tegenover het vorige kwartaal, een fenomeen dat we ook in 2013 al zagen, maar dikte op jaarbasis met 72 % aan, tot 2,5 miljard USD. Dit was flink boven de consensusprognose van 2,36 miljard USD. Ongeveer 91 % van de omzet is afkomstig uit advertenties. Opvallend was de verdere toename van het aandeel van de mobiele advertenties in de groepsomzet naar 59 %. De gemiddelde omzet per gebruiker daalde licht van 2,14 USD naar 2 USD. Dit cijfer ligt in Noord-Amerika met 5,85 USD gevoelig hoger, terwijl Europa iets boven het groepsgemiddelde scoort met 2,44 USD. In Azië en de rest van de wereld is er nog ruime progressiemarge. De vrije kasstroom was positief (922 miljoen USD) en de operationele marge bleef bijna ongewijzigd op 43 %. Aan 47 keer de verwachte winst van dit boekjaar en 14 keer de omzet is het aandeel overgewaardeerd en dus duur. Er is wel sprake van een hoge groei, maar toch kan Facebook ons dicht bij een nieuw koershoogtepunt niet bekoren als aantrekkelijke belegging.Advies: verkopen Risico: hoog Rating: 3C