F3, Filip Claus, Carl Uytterhaegen & Piet Goethals, van 4 februari tot en met 10 april, alle dagen (behalve maandagen) van 10.00 uur tot 17.00 uur in het Caermersklooster in Gent (Vrouwebroersstraat 6, 9000 Gent). Info: tel. 09 269 29 10, www.caermersklooster.be
...

F3, Filip Claus, Carl Uytterhaegen & Piet Goethals, van 4 februari tot en met 10 april, alle dagen (behalve maandagen) van 10.00 uur tot 17.00 uur in het Caermersklooster in Gent (Vrouwebroersstraat 6, 9000 Gent). Info: tel. 09 269 29 10, www.caermersklooster.beF 3, zo heet de fototentoonstelling die momenteel in het Gentse Caermersklooster loopt. Op het menu staan drie bloemlezingen uit het oeuvre van drie aparte fotografen. Het zijn Filip Claus, sinds jaar en dag fotojournalist bij De Morgen, Carl Uytterhaegen, zelfstandig fotograaf en docent aan de Hogeschool Gent, en Piet Goethals, een cinefiel-fotograaf wiens werk u eerder kon bewonderen in Focus Knack, Deng en dit eigenste blad, jawel. F3 is geen doordeweekse tentoonstelling samengesteld uit blow-ups die in de gauwte even aan een museale wand werden gehangen; wel een eclectische speurtocht naar ongekunstelde schoonheid en het wezen van de fotografie an sich. Zo word je als beschouwer niet alleen uitgenodigd om beelden te contempleren; je wordt evengoed subtiel verleid om zelf door de lens van de fotograaf te gluren en aldus op te gaan in diens persoonlijke universum. F3 - naar de F van fotograaf, focus en formule - confronteert je dan ook niet alleen met het werk van deze drie fotografen, de expositie reveleert tegelijk de persoonlijkheden van de kunstenaars zelf, de één een introverte asceet op zoek naar het spirituele achter het banale, de ander een energieke stilist hongerend naar dat ene beslissende moment waarop de fotografische anekdote plots wordt uitvergroot tot een universeel verhaal. Dat laatste loopt alvast als een rode draad doorheen het cinefiele, hoofdzakelijk uit zwart-witte totaalopnames opgetrokken oeuvre van Piet Goethals. Of het nu gaat om een snapshot van regisseur Quentin Tarantino of om setopnames van De Zaak Alzheimer; stuk voor stuk tasten ze de contouren af van het individu achter de persoon. En dat steeds getuigend van een trefzeker gevoel voor uitgepuurde schoonheid. Niet voor niets staat Goethals bekend als één van onze prominentste filmfotografen. Wees dus niet verbaasd wanneer 's mans selectie leest als een who's who van het mondiale filmwereldje; met prachtfoto's van Zhang Yimou, Peter Greenaway en Harvey Keitel, maar ook van Belgische persoonlijkheden als Julien Schoe- naerts, Robbe de Hert of de gebroeders Dardenne. Een fraai contrast met Goethals' werk vormen de honderden prints van Carl Uytterhaegen, een foto-essay rond begraafplaatsen uit verschillende continenten, dat als een memento-morigalerij langs de muren van het Caermersklooster werd opgesteld. Onder de titel Eeuwigdurend Aandenken brengen ze een thema in kaart dat Uytterhaegen al sinds 1970 bezighoudt: het kerkhof als symbool van vergankelijkheid maar ook als gepatineerde uiting van de menselijke hang naar eeuwigheid. Wie het werk van beide fotografen met elkaar confronteert, zal de nucleus van deze tentoonstelling dan ook gauw genoeg ontdekken: de menselijke queeste naar bijna eeuwige roem. In graftombes en in films. Maar ook - zoals de foto's en de vluchtig geprojecteerde scans van Filip Claus ons ten slotte leren - in de politiek en zelfs gewoon in de straat. Op boude maar nooit voyeuristische wijze treft Claus immers niet alleen de zoekende en twijfelende mens in de politicus - getuige zijn foto's van Jean-Luc Dehaene of Guy Verhofstadt -, hij ontmoet hem ook in zijn anonieme gedaante tijdens zijn talloze fotoreportages on the road, van spelende Afrikaanse kinderen tot zigeuners verzameld rond een troubadour... De mens from here to eternity dus, nog tot en met zondag 10 april gratis in het Caermersklooster in Gent. Dave Mestdach