Als de donkere dagen naderen, steekt ASP Event Solutions een tandje bij. Het bedrijf stuurt zijn teams uit om her en der in Europa de kerstversiering in shoppingcenters aan te brengen. In zes weken tijd versiert ASP uit Ranst winkelcentra in Lissabon, Barcelona, Bordeaux, Calais en Rijsel.
...

Als de donkere dagen naderen, steekt ASP Event Solutions een tandje bij. Het bedrijf stuurt zijn teams uit om her en der in Europa de kerstversiering in shoppingcenters aan te brengen. In zes weken tijd versiert ASP uit Ranst winkelcentra in Lissabon, Barcelona, Bordeaux, Calais en Rijsel. Die vier laatste zijn een opdracht van de Becker Group, een Amerikaanse decoratiereus die in ASP een geknipte Europese partner heeft gevonden. "Vorig jaar vroegen ze ons om hen te vertegenwoordigen," zegt gedelegeerd bestuurder Christophe Van Schoorisse. "Ze hebben hun tanden stukgebeten op de Europse kerstmarkt, die minder kitscherig is dan de Amerikaanse. Wij hebben een driejarig franchisecontract afgesloten en zoeken nu voor hen klanten in de shoppingcenters die de kerstdecoratie willen aankopen." Met deze opdracht gaat ASP zijn kernactiviteit te buiten: de praktische en logistieke organisatie van evenementen. Eind jaren tachtig verhuurde Van Schoorisse samen met twee medestudenten klank- en lichtinstallaties voor fuiven, modeshows en bedrijfspresentaties. Om de bijverdienste een juridische basis te geven, richtte de negentienjarige Van Schoorisse een CVBA op, Antwerp Stage Productions (ASP). De zaak verloor zijn studentikoze onschuld toen het bedrijf in 1989 werd aangezocht om gespecialiseerd personeel en zendapparatuur te leveren voor de (toen nog redelijk bescheiden) Night of the Proms. Toen in hetzelfde jaar ook nog een bestelling van Herman Schueremans in de bus viel, borg Christophe Van Schoorisse zijn cursussen op en wijdde hij zich voltijds aan het beheer van zijn bedrijf. "School zei ons niets meer. Wij hadden een écht bedrijf. En dan nog in de entertainmentsector." Het enthousiasme van de jonge bedrijfsleiders was tomeloos. Ze werkten zelf op de concerten, dag en nacht. Het bedrijf gingen ook stands bouwen op beurzen, op vraag van reclamebureaus bouwden ze decors en bij de opening van het Wijnegem Shopping Center in 1994 verzorgde ASP de decoratie en de logistiek. Klanten werden op hun wenken bediend en het bedrijf breidde zijn activiteiten uit zonder dat het er erg in had. Midden de jaren negentig verhuurde en installeerde ASP licht- en klankinstallaties, stelde de technici ter beschikking, bouwde decors voor theater en televisie, en had zelfs een eigen boekingskantoor voor artiesten ( TTT-Management). "We waren organisch gegroeid," zegt Van Schoorisse. "Misschien net iets té organisch." In 1996 werden de activiteiten gesplitst en ondergebracht in verscheidene bedrijven. Er werd een joint venture gesloten met Delta uit Lokeren, dat alle materiaalverhuur op zich zou nemen. Logistiek werd ASP Event Solutions, decor werd Finishing Force en management was TTT. Maar de nieuwe structuur was geen succes. "Onze klanten wisten niet dat al die takken eigenlijk tot hetzelfde bedrijf hoorden. We zaten met een communicatieprobleem," zegt Van Schoorisse. Bovendien balanceerde Delta op de rand van het faillissement. De joint venture werd opgebroken omdat ASP niet in een financieel moeras meegezogen wilde worden. "De markt is in vijf jaar tijd volledig veranderd," zegt Van Schoorisse. "Uit de topdrie van de bedrijven die klank- en lichtmateriaal verhuren, zijn er twee gekocht door een beursgenoteerd bedrijf. We hebben een investeringsrush zonder weerga gezien." ASP heeft niet eens de moeite gedaan om te volgen. "Het is de service die telt en niet langer het materiaal dat we in huis hebben. Wij hebben in specialisten geïnvesteerd. Als we peperduur materiaal moeten installeren, huren wij dat extern," aldus Van Schoorisse. ASP heeft sinds een jaar een nieuw logo en een nieuwe vorm. Het bedrijf treedt naar buiten als de ASP Group, maar het behoudt wel zijn vier onderdelen: ASP Event Solutions (logistiek en productie), ASP Technics (verhuur), ASP Radio Rental (verhuur van zendmateriaal) en ASP Finishing Force. TTT-Management, dat de agenda beheert van onder meer Bart Peeters, Jan Leyers, Ben Crabbé, Geena Lisa en De Kreuners, valt buiten dat nieuwe geheel. Met opdrachten voor Cirque du Soleil, een resem musicals en vaste klanten als de Proms en Rock Werchter zit ASP gebeiteld in het Belgische entertainment. ASP wil zijn contact met de Becker Group gebruiken om het potentieel van shoppingcenters uit te buiten. "We zijn nu bezig met projecten rond belichting die afgestemd zijn op de architectuur van het winkelcentrum. Het creëren van sferen is een trend en biedt heel wat mogelijkheden," zegt Van Schoorisse. De evenementendivisie van ASP heeft na een kwakkeljaar weer winst geboekt in 2002. De financiële structuur blijft echter zwakjes. "Dat beseffen we," zegt Van Schoorisse. "Maar als ik de reacties van klanten zie en de evolutie van het voorbije jaar, maak ik me daar weinig zorgen over."Wouter De Broeck"School zei ons niets meer. Wij hadden een écht bedrijf. En dan nog in de entertainmentsector."