Alpina is wat in de autowereld een tuner wordt genoemd: een huis dat bestaande auto's aanpast. In de praktijk betekent dat bijna altijd ze sportiever en luxueuzer maken. De meeste tuners specialiseren zich in een merk, wat soms tot een gespannen relatie tussen constructeur en tuner leidt. Dat heeft te maken met de filosofie achter tuning: de oefening levert het bewijs dat auto's die als perfect worden omschreven, nog beter kunnen. Maar tussen BMW en Alpina is de strijdbijl altijd begraven gebleven...

Alpina is wat in de autowereld een tuner wordt genoemd: een huis dat bestaande auto's aanpast. In de praktijk betekent dat bijna altijd ze sportiever en luxueuzer maken. De meeste tuners specialiseren zich in een merk, wat soms tot een gespannen relatie tussen constructeur en tuner leidt. Dat heeft te maken met de filosofie achter tuning: de oefening levert het bewijs dat auto's die als perfect worden omschreven, nog beter kunnen. Maar tussen BMW en Alpina is de strijdbijl altijd begraven gebleven. Ze komen niet in elkaars vaarwater. De doelgroep van Alpina zijn geen autoliefhebbers maar autominnaars die uit zijn op exclusiviteit. Exclusiviteit die tot uiting komt in afwerking, maar ook in een combinatie van veel meer vermogen dan in de gewone versie van dezelfde auto, en tegelijk een intens gevoel van comfort. Met die deugden is Alpina geen concurrent voor de stoere M-lijn van BMW. De M3, M5, M6, XM5 of XM6 zijn voor jongens die een racewagen voor de openbare weg willen. Is een Alpina een atleet in geraffineerd maatpak, dan is een M-versie BMW een roofdier dat in iedere bocht zijn drift laat voelen. Commerciële concurrenten zijn ze evenmin. Het deert BMW niet dat in België jaarlijks pakweg twintig Alpina's worden verkocht. Van alle M-versies samen verkoopt BMW er een paar honderd per jaar. Het verkoopt dus maar wat graag koetswerkstructuren, motoren en andere onderdelen aan Alpina, dat er dan iets moois mee doet. Zoals deze B3 GT3 bouwen. Het is een van de sportiefste telgen in het gamma van Alpina, gebouwd op basis van de 335i Coupé. Onder de kap zit dus een zesilinder met dubbele turbo, die na behandeling bij Alpina goed is voor 408 pk en een maximaal koppel van 540 Nm. Het illustreert hoe grondig de tuner zich aan de motoren zet: standaard is deze krachtbron bij BMW goed voor 'maar'306 paarden en 400 Nm. Rauw vermogen waarmee je heel braafjes kan omgaan, als je bij een gewone rijstijl zweert, genietend van het zeer comfortabele en knusse interieur. Maar het zijn ook waarden die deze B3 GT3 kunnen omtoveren tot een raket. In dat geval moet je ervaring hebben met snelle auto's, want voor het onderstel gebruikte Alpina heel wat technologie uit de racewereld. Met andere woorden: zeer performant maar ook delicaat om te besturen bij volle belasting. Tot slot: is bijna 100.000 euro voor een BMW die er eigenlijk uitziet als een gewone 3-reeks een hele homp geld, dan haal je als koper ook exclusiviteit in huis. Van de B3 GT3 worden maar 99 exemplaren gebouwd. JO BOSSUYT