Een jaar geleden kwam Thierry Van Zeebroeck aan het hoofd van de Vlaamse Audiovisuele Regie ( VAR). Hij had er toen twintig jaar als mediastrateeg bij RSCG op zitten. Van Zeebroeck veranderde ook van kamp: in plaats van mediaruimte aan te kopen ten behoeve van zijn klanten, moest hij nu mediaruimte vérkopen.
...

Een jaar geleden kwam Thierry Van Zeebroeck aan het hoofd van de Vlaamse Audiovisuele Regie ( VAR). Hij had er toen twintig jaar als mediastrateeg bij RSCG op zitten. Van Zeebroeck veranderde ook van kamp: in plaats van mediaruimte aan te kopen ten behoeve van zijn klanten, moest hij nu mediaruimte vérkopen. Het eerste jaar noemt hij interessant en boeiend. "Gedurende al die jaren als mediaconsulent gaf ik adviezen aan adverteerders, planners, creatieven, account executives. Nu ik de stap naar een regie gemaakt heb, merk ik dat ik wel veel weet over media, maar niet voldoende. Ik was vroeger als specialist maar een klein specialistje. Dat is ook logisch: ik moest toen veel weten over dé media, hier moet ik veel kennen over één medium. Ik ben ook nog meer overtuigd geraakt van het belang van goede contacten tussen regie, adverteerder en reclamebureau om dingen te ontwikkelen," zegt hij.Van Zeebroeck kwam binnen in een turbulente periode. Hij nam de plaats in van Guido De Moor, die bij een verkeersongeval was omgekomen. Daarnaast kreeg de VRT-radio (en dus de VAR) concurrentie op nationaal vlak van Q-Music en 4FM. En ten slotte was er de nasleep van de septembergebeurtenissen in New York. "Een paar maanden voor zijn dood hebben Guido De Moor en ik plannen gehad om samen een bedrijf te beginnen, een mediacentrale. Einde mei 2001 hebben we echter besloten dat niet te doen," aldus Van Zeebroeck. "Toen ik de job bij de VAR aangeboden kreeg, heb ik eerst Guido's weduwe gebeld. Ik wilde niet dat het ging lijken op 'de één zijn dood is de ander zijn brood'. Ze zei echter dat Guido dat geweldig zou hebben gevonden. Dat was een morele steun." Over de nieuwe concurrentie was hij minder gerust. "Niet om de concurrentie op zich, maar wel omdat ik vreesde dat de nieuwe zenders, die we nog niet kenden, te snel een te groot marktaandeel zouden veroveren. Dat kan je commercieel onderuit halen." Tot nu toe is Van Zeebroecks vrees voor enige marktverstoring door de komst van Q-Music en 4FM ongegrond gebleken.Is er hem iets tegengevallen in dat eerste jaar? "Om eerlijk te zijn: neen. Het werk bij de VAR is even leuk als een orgasme. In een reclamebureau sta je constant onder druk. Bij de VAR is er wel veel werk, maar zonder tijdsdruk," zegt hij. "Een tweede verschil is dat je bij een regie meer middelen hebt dan in een bureau. De researchbudgetten zijn er veel hoger. De marges bij de bureau liggen ook bijzonder laag."In het jaar dat Van Zeebroeck nu de VAR leidt, vindt hij dat het bedrijf wat uit zijn schelp is gekomen. "Ik heb de eerste dagen met alle medewerkers gesproken om te weten wat hun verwachtingen waren. Ik heb de meer open en soepelere stijl van een reclamebureau binnengebracht. De VAR had het beeld van een zeer professioneel bedrijf, maar gesloten en Vlaams. We willen van de VAR op alle niveaus een creatief bedrijf maken. We gaan met de adverteerders en de bureaus samenwerken om het totale pakket anders in te vullen."Ad van Poppel [{ssquf}]""Bij een regie heb je meer middelen dan in een reclamebureau."