Sentinel produceert onder meer blanco diskettes en cd's. Met het oog op verdere overnames krijgt de holding boven Sentinel, Care4Data Group, een opknapbeurt. "Op de markt van de cd-rewle en de dvd hopen we nog op een interne groei. Ook hebben we een paar bedrijven op het oog die onze marktpositie kunnen versterken," zegt gedelegeerd bestuurder Tony Neven van Care4Data. "We zijn nu eenmaal actief in een sector waar de producten heel snel evolueren." De verschillende overgenomen vennootschappen bevonden zich ofwel onder de paraplu van Sentinel, of onder die van een andere Care4Data-dochter, Supply House. Nu zijn ze ondergebracht onder drie poten van Care4Date: Sentinel, ...

Sentinel produceert onder meer blanco diskettes en cd's. Met het oog op verdere overnames krijgt de holding boven Sentinel, Care4Data Group, een opknapbeurt. "Op de markt van de cd-rewle en de dvd hopen we nog op een interne groei. Ook hebben we een paar bedrijven op het oog die onze marktpositie kunnen versterken," zegt gedelegeerd bestuurder Tony Neven van Care4Data. "We zijn nu eenmaal actief in een sector waar de producten heel snel evolueren." De verschillende overgenomen vennootschappen bevonden zich ofwel onder de paraplu van Sentinel, of onder die van een andere Care4Data-dochter, Supply House. Nu zijn ze ondergebracht onder drie poten van Care4Date: Sentinel, Care4Data Services, Care4Data Distribution. De holding is eigenlijk een uitloper van de management buy-out die Tony Neven begin 2000 doorvoerde. Samen met de Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM) en Halder kocht hij toen de familiale aandeelhouders uit. De drie partijen namen elk een derde van het kapitaal (13,39 miljoen euro of 540 miljoen frank) van de nieuwe vennootschap Datamedia.com over. In augustus 2000 werd Datamedia.com omgedoopt tot Care4Data. Neven: "In onze sector is de behoefte naar kapitaal zeer groot en tegelijk is de sector tamelijk risicovol. Wij zijn afhankelijk van externe factoren en dat leek niet echt interessant voor de familiale aandeelhouders." Bij de MBO kondigde Neven aan dat een beursgang tot de mogelijkheden behoort, en dat een aantal overnames wordt gepland. De IPO is ondertussen naar de Griekse kalender verwezen, maar externe groei staat nog altijd bovenaan de agenda. Zo werd eind vorig jaar nog het Nederlandse Dawi Disc Services, een specialist in het kopiëren van software, overgenomen. Diskettes blijven gegeerdMet de gestroomlijnde holding wil Neven zich beter profileren als gecombineerd producent en verdeler van gegevensdragers. Het gaat immers om een steeds uitgebreider gamma. Toen Sentinel in 1982 onder impuls van Armand Neven, vader van Tony, als Amerikaans-Belgische joint venture werd opgericht, werden aanvankelijk alleen diskettes aangemaakt. "Wie had gedacht dat dit nog altijd een interessante markt zou zijn? Nieuwe PC's die worden aangemaakt hebben nog altijd een diskdrive, en dat zie ik de komende jaren nog niet vlug veranderen," aldus Neven. Care4Data blijft trouwens producten aanbieden die eigenlijk al gedateerd zijn, zoals de 8-inch- en 3-inch-diskettes. Neven: "De volumes zijn beperkt, maar het blijft een aantrekkelijke markt. Zo blijven we ons duidelijk profileren als specialist in gegevensdragers, waarbij we niet enkel de producten aanbieden die momenteel goed in de markt liggen, maar veel ruimer gaan. Dat kan gaan van producten die eigenlijk gedateerd zijn tot bijvoorbeeld de dvd-recordable of dvd-RAM, die eigenljk nog moeten doorbreken." Ook de zip-producten behoren tot het gamma. Een nichemarkt weliswaar, maar die ook voor Sentinel interessante meerwaarden genereert. In 1996 sloot het Limburgse bedrijf een contract met het Amerikaanse zip- en cd-driveproducent Iomega voor de productie van zip-diskettes. Momenteel zijn er vergevorderde gesprekken met Iomega om de samenwerking uit te breiden. Voor Care4Data group hoopt Neven dit jaar op een omzet van 90 miljoen euro (3,63 miljard frank). "Maar door de daling in de verkoop van PC's bestaat de kans dat we dat resultaat niet halen. Wie minder PC's zegt, zegt ook minder software. En dan zijn er nog de internet service providers die niet langer cd's rondstrooien voor een gratis internetaansluiting zoals ze vroeger deden." Care4Data Group richt nu zijn ogen op de dvd-markt. "Dvd is een groeimarkt, zij het niet exponentieel. Afgezien van het beperkte aantal afnemers van dvd, dat een volwaardig alternatief voor VHS-video wordt, zien we nog enorme mogelijkheden. In video staan we al verder, maar in audio is dvd nog maar amper bekend." Alain Mouton