Even door een luchtzak

Ondanks de forse crisis in de luchtvaart, ziet Asco Industries geen reden tot pessimisme. “Dit is een cyclische terugval. Niets bijzonders.”

A sco Industries uit Zaventem is gespecialiseerd in de productie van hardmetalen componenten (onder meer uit titanium en maragingstaal) voor vliegtuigonderdelen. Het hoogtechnologische gehalte van die producten spiegelt zich in de samenstelling van het personeelsbestand. Commercieel directeur Jef Maes: “Eén op tien werknemers bij ons is ingenieur. Wij investeren gemiddeld 5,5% van de loonmassa in opleiding en bijscholing. We doen ook aan zuivere research, onder meer via projecten van het Instituut voor de aanmoediging van Innovatie door Wetenschap en Technologie in Vlaanderen. We leven niet in een lagelonenland, we kunnen niet anders.”

Maes, behalve directeur bij Asco ook professor aan de VUB, is formeel: de crisis in de luchtvaart zal voor Asco geen dramatische gevolgen hebben. Maar: “Niemand betwijfelt dat wij voor een moeilijke periode staan. De piek in de verkoop die we in 2001 hebben bereikt, zal in 2002 met 10% worden afgevlakt. Maar dit is een cyclische terugval. Niets bijzonders.”

Asco heeft een indrukwekkende prestatie achter de rug. De onderneming, 45 jaar na de oprichting nog steeds volledig in handen van de familie Boas, zag haar omzet stijgen van 43,22 miljoen euro in 1996 naar 113,96 miljoen euro in 2000. In dezelfde periode groeide het personeelsbestand met 195 mensen. De reden voor die reeks zegebulletins is de buitengewone economische conjunctuur van de tweede helft van de jaren negentig.

De belangrijkste handelspartners van Asco zijn Boeing, Bombardier-Canadair, Embraer en Airbus. Het bedrijf ontwerpt en produceert onder andere onderdelen van de vleugels van bijna alle Airbus-types. Asco werkt al 22 jaar samen met Airbus via de Belgische dochter Belairbus. Het is niet verwonderlijk dat het bedrijf een stukje toebedeeld krijgt bij de ontwikkeling van de superjumbo, de A380.

Voor Asco is de financiering van het prestigieuze project echter problematisch. In 1992 kwamen de Verenigde Staten en de Europese Unie overeen dat de terugbetaalbare voorschotten de 33% niet mogen overschrijden. “Wij moeten dus 67% voor onze rekening nemen. Dat is een zware dobber, omdat we pas met een eerste return kunnen rekenen vanaf 2006-2007. Bovendien worden de investeringen afgeschreven op 600 vliegtuigen, zodat we ten vroegste vanaf 2020 ons geld terugzien.”

W.D.B. [{ssquf}]

ASCO INDUSTRIES NV

euro20001996

Omzet113.957.29843.223.855

Cashflow18.263.0608.618.688

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content