EVA REUBSAET (29): ‘INDIA IS DE TOEKOMST VOOR EUROPA’

De Nederlandse Eva Reubsaet is nog geen dertig, maar mag zich al expert noemen over ondernemen in India. Na een succesrijke opstart van haar consultancykantoor Booming India in haar thuisland, gooide ze een jaar geleden een tweede anker uit in België. Bedoeling: deuren openen voor ondernemers in de Indiase markt.

Hoe kijkt u terug op het eerste jaar Booming India in België?

EVA REUBSAET. “Het was een zeer succesvol jaar, waarin we bedrijven uit de meest uiteenlopende sectoren hebben geholpen een vliegende start te maken in India. We begeleiden bedrijven in elke fase, van een eerste verkenning tot het sluiten van deals. In België is ons team uitgebreid naar drie medewerkers en in India met acht mensen. Met onze partners in Bombay, Delhi en onze eigen teams in Bangalore en Calcutta zijn we met 27 medewerkers.

“Onze roadshow eind 2015 en begin 2016 heeft veel Belgische bedrijven bereikt die de kans hebben gegrepen India te evalueren. Ook almaar meer hogescholen en universiteiten benaderen ons om hun studenten te informeren over deze enorme groeimarkt. Een positieve beweging, want India is de toekomst voor Europa. Het is mijn passie om dat uit te dragen en we merken dat almaar meer ondernemers en bedrijven die ontwikkeling oppikken.”

Is India geen ver-van-mijn-bedshow voor Belgische bedrijven?

REUBSAET. “Zeker niet. Maar sommige ondernemers hebben helaas nog altijd een verkeerd beeld van India, het land waarin 600 miljoen mensen leven onder de armoedegrens. Een absolute waarheid, maar tegenwoordig praten we ook over een middenklasse van ruim 250 miljoen mensen en ruim 25 miljoen consumenten vallen in de premiumsector. Een kans voor de Belgische export, want Indiërs zijn verzot op geïmporteerde producten.”

Ziet u fundamentele veranderingen in het business- of investeringsklimaat?

REUBSAET. “De gemiddelde leeftijd in India is 25 jaar en dat zien we terug in de zakenwereld. De volgende generatie neemt de leiding over en de conservatieve manier van denken verschuift naar de achtergrond. Ze beheerst het Engels, reist veel en wil zakendoen op een zeer transparante, efficiënte en effectieve manier. In India houdt men van direct contact. Op mails wordt nauwelijks gereageerd. Een relatie opbouwen is cruciaal. Indiërs doen zaken op basis van relaties, niet op basis van transacties.”

Zijn er buiten de loonkosten en de massamarkt, nog andere cruciale argumenten om zich te boeien voor India?

REUBSAET. “India is bekend om de succesvolle start-upcultuur. De opstartfase is er misschien traag, maar daarna kan het heel snel gaan. Indiërs denken heel graag out of the box. Het onmogelijke is mogelijk in India.”

Ziet u enige evolutie in de corruptie?

REUBSAET. “Corruptie bestaat nog altijd en zal ook niet direct verdwijnen. Mochten bedrijven ermee in aanraking komen, dan is mijn advies om er niet op in te gaan. De Nederlandse en Belgische overheid kunnen bedrijven eventueel begeleiden.”

Hoe vaak vloog u al over en weer?

REUBSAET. “Mijn medezaakvoerder Kjell van Doren en ik zijn elke vier tot zes weken in India om projecten op te starten en ons team te begeleiden. Naast lokale begeleiding door onze medewerkers, bieden we ook persoonlijke begeleiding en dan reis ik mee met de klant. Na al die jaren ben ik nog altijd onder de indruk van India.”

KC

“Indiërs doen zaken op basis van relaties, niet op basis van transacties”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content