De Europese gsm-operator Sympac tekende in december zijn vijftigste multinationale klant op, het Israëlische Teva Pharmaceutical Industries Ltd, met 26.000 werknemers wereldwijd. Het contract is door het Belgische filiaal van Sympac onderhandeld.
...

De Europese gsm-operator Sympac tekende in december zijn vijftigste multinationale klant op, het Israëlische Teva Pharmaceutical Industries Ltd, met 26.000 werknemers wereldwijd. Het contract is door het Belgische filiaal van Sympac onderhandeld. Multinationals kopen hun informatica al jaren centraal in, maar veel minder frequent hun mobiele telecom. Vodafone en zijn partner Proximus hebben wel een global-accountstructuur voor de allergrootste wereldbedrijven, de top 150, maar riskeren veel roaminginkomsten te verliezen als ze ook kleinere gebruikers speciale pakketten gaan voorstellen. Ook BT Global met zijn 'Managed Mobile' en Orange Business Services mikken op zeer grote multinationals. Maar een woelwater als Sympac, het in 2005 opgerichte filiaal van de Nederlandse operator KPN, wil al praten met een bedrijf dat zo'n 250 internationale gebruikers heeft. Sympac gebruikt het netwerk van KPN Mobile, het Duitse KPN-filiaal E-Plus en het Belgische KPN-filiaal Base, aangevuld met partners als Bouygues Telecom in Frankrijk, O2 in Groot-Brittannië of Sunrise in Zwitserland. "Dit jaar willen we heel Europa afdekken", zegt Norbert Osselaer (50), de voormalige Belgacommanager die Sympac in België leidt. Zijn verkoopsargument luidt: één contact, één factuur, één tarief. Officieel is de minuutprijs 15 cent op het Sympacnetwerk, getarifeerd per seconde na de eerste seconde. Maar de focus ligt op de andere voordelen: gecentraliseerd beheer en rapportering, een centrale helpdesk, gescheiden facturering van professionele en privé-uitgaven en dat alles gemakkelijk te beheren via webdiensten. De klant bespaart niet enkel op de verbinding, maar ook op managementkosten. "Tussen 15 en 30 % per jaar op het totale kostenplaatje", belooft marketingdirecteur Wiegert de Vos van Sympac. In België heeft Sympac nu zeven werknemers en zijn de klanten zowel relatief kleine maar intensieve gebruikers zoals BBDO, alsook grote en zeer grote bedrijven zoals Tessenderlo Chemie, ING of Atos Origin. Toch kan de geoefende jogger Norbert Osselaer, uit Lede, zijn uithoudingsvermogen goed gebruiken. Slechts 2 % van de bedrijven met meer dan 100 werknemers heeft Base als operator, meldde de jaarlijkse Data News ICT-enquête recentelijk nog. De klantenlijst van Sympac draait nu vooral op het marktaandeel van KPN bij grote Nederlandse multinationals. Volgens Sandra O'Boyle, Europees researchdirecteur voor zakelijke communicatiediensten bij Current Analysis, wil Sympac als een inkoper voor grote multinationals fungeren, maar is zijn relatief beperkte eigen netwerk een handicap. "Sommige klanten vinden dat ze beter zelf inkopen, vooral als ze groot zijn", zegt Sandra O'Boyle. Norbert Osselaer: "Bedrijven gaan met onze offerte terug naar hun provider. Dan zie je de tarieven soms 30 tot 40 % dalen." 2008 wordt voor Sympac in België een overgangsjaar. KPN Mobile/Base heeft met de overname van Versatel/Tele2 in België een vast netwerk in handen gekregen. Gecombineerde offertes voor de provincie Antwerpen en de federale politie liggen al klaar. KPN kocht ook integrator Getronics. Dat kan Sympac competitief maken in complexere aanbiedingen zoals datatoepassingen of unified communications. "Mobiele operatoren hebben er lang over gedaan om naar hun grote klanten te luisteren, maar nu komt de concurrentie echt op gang", gelooft Sandra O'Boyle. (T) B.L.