Tijdens de persconferentie bij de presentatie van de nieuwe Hyundai i30 was geen Koreaan te bespeuren op het podium, zeer ongewoon voor een Aziatische constructeur. Het leek alsof we te gast waren bij een Europees merk. Deze nieuwkomer in het C-segment is helemaal ontwikkeld in het technisch centrum van Hyundai in het Duitse Rüsselsheim. Met meer dan voldoende aandacht voor een Europese vormgeving dus. Het resultaat is een model dat niet meer saai oogt en vooral niet stereotiep Aziatisch, in tegenstelling tot de oude...

Tijdens de persconferentie bij de presentatie van de nieuwe Hyundai i30 was geen Koreaan te bespeuren op het podium, zeer ongewoon voor een Aziatische constructeur. Het leek alsof we te gast waren bij een Europees merk. Deze nieuwkomer in het C-segment is helemaal ontwikkeld in het technisch centrum van Hyundai in het Duitse Rüsselsheim. Met meer dan voldoende aandacht voor een Europese vormgeving dus. Het resultaat is een model dat niet meer saai oogt en vooral niet stereotiep Aziatisch, in tegenstelling tot de oude i30. Ook technisch zit het goed. We reden met de best uitgeruste versie en konden weinig aanmerken op het interieur. Hyundai wil zijn 'waar voor uw geld'-reputatie hoog houden, want de kwaliteit van afwerking is weer uitstekend. Daal je van afwerkingsniveau naar de instapversie 'comfort', dan zijn sommige gebruikte materialen van iets mindere kwaliteit. Maar ook dan is het allemaal goed geassembleerd en moet je niet vrezen dat het gaat piepen en kraken op een minder goed wegdek. Onder de kap is het kiezen tussen een 1.4 CRDi van 90 pk en de 1.6 CRDi van 110 pk. Voor benzinerijders is er naast de instapversie 1.4i ook een 1.6 GDi van 135 pk, aangenaam want stil en voldoende krachtig, maar een beetje ontgoochelend omdat het maximale koppel behoorlijk hoog in de toeren zit. Bij Peugeot, Volkswagen of Ford hebben ze wel benzineversies die ook in lage toeren al veel koppel hebben. In rijgedrag komt de i30 alleen iets te kort als je wil gaan pezen en dan vergelijkt met het rijgedrag van de Ford Focus, een van zijn grote concurrenten. In prijs wordt hij een kampioen in zijn klasse, want met een vergelijkbare uitrusting en motor is hij bijna altijd goedkoper dan de Europese concurrentie. Dat komt door de uitstekende standaarduitrusting, met onder andere ABS, ESP, LED-dagrijlichten, getinte ruiten, regelbaar stuur, boordcomputer, aansluiting voor de iPhone en iPod of elektrische ruiten voor afwerkingsniveau Comfort. Ga je een stapje hoger naar Lounge (2000 euro meer), dan krijg je onder andere ook bluetooth om handenvrij te telefoneren, manuele airco, lichten die automatisch op flippen of elektrische en verwarmde spiegels. Sterk pakket, is dat. Benzine 1.4i van 100 pk (verbruik 5,6 liter - 130 gram CO2) instapversie 16.499 euro - duurste 20.499 euro 1.6 Gdi van 135 pk (verbruik 5 liter - 118 gram CO2) instapversie 19.999 euro - duurste 23.499 euro Diesel 1.4 CRDi van 90 pk (verbruik 4 liter - 105 gram CO2) instapversie 18.499 euro - duurste 20.499 euro 1.6 CRDi van 110 pk (verbruik 3,7 liter - 97 gram C02) instapversie 20.999 euro - duurste 24.499 euroJO BOSSUYT