De retailmarkt feest op de Croisette in Cannes. En met reden. De Europese markt voor winkelcentra rijgt de records in vastgoedontwikkelingen aan elkaar. Volgens de recentste ramingen zou in 2007 in totaal 8,3 miljoen vierkante meter nieuwe oppervlakte afgeleverd worden. Rusland en Polen leiden de race naar nieuwe uitstalramen, maar ook de rijpe West-Europese markt blijft niet achter in nieuwe ontwikkelingen van winkelcentra.
...

De retailmarkt feest op de Croisette in Cannes. En met reden. De Europese markt voor winkelcentra rijgt de records in vastgoedontwikkelingen aan elkaar. Volgens de recentste ramingen zou in 2007 in totaal 8,3 miljoen vierkante meter nieuwe oppervlakte afgeleverd worden. Rusland en Polen leiden de race naar nieuwe uitstalramen, maar ook de rijpe West-Europese markt blijft niet achter in nieuwe ontwikkelingen van winkelcentra. De internationale vastgoedmakelaar Cushman & Wakefield (C&W), op Europese schaal toonaangevend in het retailsegment, raamt de totale geregistreerde handelsoppervlakte in Europa op meer dan 100 miljoen vierkante meter, met sinds kort een vloedgolf in het oosten. En alle indicatoren wijzen op een voortzetting van de stijgende trend in 2008: volgend jaar komt er opnieuw 11 miljoen vierkante meter op de markt, of bijna 1 miljoen per maand... Tot op heden lijken de investeerders goed te volgen, maar de nieuwe ruimte moet ook weer gevuld geraken met consumptieproducten. Ook daar voorspelt de barometer standvastig mooi weer: in Rusland (Moskou), dé pletwals wat opening van internationale boetieks betreft, blijven de huurprijzen per vierkante meter stijgen. Ze staan op het punt het Europese plafond (de prime rent, historisch een monopolie van de Londense City) te doorbreken: voor de meest gewilde ruimtes van 100 tot 200 vierkante meter is de drempel van 3000 euro per vierkante meter per jaar - ongeveer het dubbele van de Brusselse Nieuwstraat - al bereikt. Dat schrijft C&W in het European Shopping Centers Report. De hoogconjunctuur in de sector lokt dit jaar massaal veel projectontwikkelaars, investeerders, adviseurs en makelaars naar Mapic ( Marché International Professionnel de l'Implantation Commerciale et de la Distribution). En ook de winkelmerken hebben duidelijk de weg naar het Palais des Festivals gevonden. Dit jaar worden niet minder dan 1500 namen verwacht. Bekende internationale merken zoals Uniqlo (Japan), Abercrombie & Fitch (VS), Emilio Pucci (Italië), Gamestop (Zweden), Marks & Spencer (VK) en Fressnapf (Duitsland) zullen allicht in de watten gelegd worden. Andere nieuwkomers zijn de master franchises uit de groeilanden van het nieuwe Europa. En in een veelbelovende context die de internationale zichtbaarheid van nieuwe merken begunstigt, tonen de grote winkels - zowel de multimerkenwinkels als de distributiesites - een opvallende progressie. We verwachten in Cannes daarom ook de grote marktleiders die hun inplantingsstrategie willen versterken, zoals Pinault Printemps Redoute en Les Galeries Lafayette in Frankrijk, Cortefiel en El Corte Ingles in Spanje en de Maxeda Group (onder meer Brico) in België. Twee segmenten voeren de boventoon in Cannes: confectiekleding (44 % van alle aanwezige merknamen) en vrije tijd en diensten (25 % van de merken). Een nieuwigheid dit jaar zijn de speed matching sessions in de al even nieuwe hal Penthouse Riviera. Tien retailers mogen er hun veelbelovende winkelconcepten in een kort tijdsbestek presenteren. En evenveel projectontwikkelaars komen er hun knapste shoppingcentrumprojecten voorstellen. Deze ontmoetingen worden afgewerkt in vier sessies van een uur, gespreid over de eerste twee Mapicdagen. Elke sessie telt vijf presentaties van zeven minuten, gevolgd door een networking-koffiepauze zodat sprekers en publiek hun ingeleide contacten kunnen verdiepen. De Belgische deelnemers zullen allicht vooral uitkijken naar de sessie waarin sprekers uit eigen land aan de tand gevoeld worden, namelijk wanneer de plannen voor shoppingcenters worden toegelicht voor een internationaal publiek van investeerders, lokale overheden en ketens. Daarbij ook het project van Codic dat binnenkort wordt opgetrokken in de Brugse rand (B-Park) en dat door C&W wordt gecommercialiseerd. En er volgt nog een ander Belgisch moment: tijdens de workshops Shop in the City mogen vijf Europese steden - Turijn, Montpellier, Birmingham, Ystad (Zweden) en Brussel - hun ervaringen met wederopbouw van stad en handel toelichten. Er zal dit jaar ook aandacht zijn voor de forse opmars van de internationale beleggingsfondsen in winkelcentra. Het globaliseringsfenomeen vond bevestiging in 2007 en België bleef niet gespaard. Onlangs nog werden in Vlaanderen drie betekenisvolle investeringen afgerond, telkens door kopers met Ierse roots. Recentste voorbeeld is het pas geopende shoppingcenter Stadsfeestzaal in Antwerpen (20.500 vierkante meter). Dit project van het Nederlandse Multi Development werd voor 50 % verkocht (129 miljoen euro) aan de Bank of Ireland Private Banking. Ook het Century Center in Antwerpen en de Oostendse Searena werden (gedeeltelijk) verkocht aan een Ierse privé-investeerder. Het investeringsdepartement van CB Richard Ellis begeleidde de drie deals. Door Philippe Coulée