De Europese Commissie wil meer laadpalen in de lidstaten. De verkoop van elektrische en hybride wagens groeit sterk, maar in veel landen volgt het aantal laadpalen niet. De Europese Un...

De Europese Commissie wil meer laadpalen in de lidstaten. De verkoop van elektrische en hybride wagens groeit sterk, maar in veel landen volgt het aantal laadpalen niet. De Europese Unie beschikt over circa 300.000 publieke laadpalen, maar bijna twee derde daarvan bevindt zich in Duitsland, Frankrijk en Nederland. In tien lidstaten is er minder dan één laadpaal per 100 kilometer. Bovendien is maar een beperkt deel daarvan snelle laadpalen. De Europese Commissie wil dat per verkochte elektrische auto 1 kilowatt laadcapaciteit wordt geïnstalleerd. Op de autosnelwegen moet er minstens om de 60 kilometer een snellaadpaal zijn, waar je met zo veel mogelijk betaalkaarten terechtkunt. Vlaanderen telde begin december iets meer dan 10.000 publieke en semipublieke laadpalen. Die laatste bevinden zich op private tankstations of op de parkings van supermarkten. De volgende twee jaar zouden er 12.600 laadpalen bijkomen.