VOORAL IN EUROPA.
...

VOORAL IN EUROPA.Vorige week gingen de gevestigde Europese luchtvaartmaatschappijen verenigd in de Association of European Airlines in de openlijke aanval tegen het, wat zij noemen, "onaanvaardbaar hoge niveau van luchthavenkosten." Zegt AEA-voorzitter Jürgen Weber, baas van Lufthansa: "Sinds jaren werken de luchtvaartmaatschappijen zich intern in het zweet des aanschijns om de kosten te beperken, maar wij moeten vaststellen dat onze partners luchthavens geen idee hebben wat dat betekent. In tegenstelling tot de luchtvaartmaatschappijen die zich hebben moeten overleveren aan de wetten van de vrije markt, zetelen de meeste luchthavens nog steeds in een comfortable monopoliepositie. De kosten voor het gebruik van een luchthaven nemen een steeds groter aandeel in onze totale kosten." Om zijn stelling kracht bij te zetten, bestelde de AEA een onafhankelijke studie bij de Air Transport Group van de Cranfield University in Engeland. Wat blijkt? 1. De kosten voor een turnround van een vliegtuig, zowel voor een B747, een B737 als voor een A300-600, in 29 Europese luchthavens verschillen abnormaal veel: de duurste luchthavens zijn gemiddeld drie keer duurder dan de goedkoopste. In de tabel maakten we een selectie van 15 luchthavens. 2. De kost voor een turnround van een vliegtuig in Europa is véél duurder dan in de VS en in Azië: het behandelen van een B747 in Europa kost gemiddeld 100% meer dan in de VS en 48% meer dan in Azië, voor een B737 is het respectievelijk 45% en 44%, voor een A300-600 73% en 40% meer. 3. Tussen de duurste Europese luchthavens behoren zowel grote hubs als Frankfurt en Charles de Gaulle als kleinere en minder gesofisticeerde luchthavens als Athene en Rome Fiumicino. 4. In de negen duurste en vijf van de zes goedkoopste luchthavens geldt een strikt monopolie voor de handling, terwijl in de tussengroep een beperkte vorm van concurrentie bestaat.5. Zaventem komt op de 21ste plaats en rangschikt zich zo als negende goedkoopste luchthaven van Europa. De luchthavenkosten voor een B747-400 belopen in Brussel 12.605 dollar, voor een A300-600 5660 dollar, voor een B737 3180 dollar. Daarmee zit Zaventem driemaal onder het Europese gemiddelde én onder het niveau van de zo geprezen concurrent Schiphol, die respectievelijk 13.215 dollar, 6906 dollar en 3749 dollar aanrekent, driemaal boven het Europese gemiddelde.