EUROPA ALS LAGELONENLAND

De grote vraag voor Europa is niet of de innovatie uit de VS of Azië zal komen, maar wel wat het zelf zal doen. “Als we niet oppassen, worden we gereduceerd tot overvliegland, afzetmarkt of lagelonenland”, vreest Peter Hinssen.

Misschien nog de grootste schok van hun Azië-reis was dat de Aziatische landen Europa als een lagelonenland voor IT en softewareontwikkeling beginnen te bekijken, stellen Peter Hinssen en Steven Van Belleghem. “We gaan onze IT in Hasselt en Amsterdam steken”, hoorden we een paar keer. “Die mensen werken daar hard voor niet te veel geld en ze zijn trouw aan hun werkgever.” Wie nu als IT’er afstudeert in Sjanghai, verdient tussen 5000 en 7000 euro per maand. Bij ons is dat 2500 euro. Er waren een paar managers mee die op zoek waren naar goedkope arbeid in Azië. Ze moesten hun mening herzien.”

Niet dat de twee pessimistisch zijn. “Ook bij ons zijn er talent, goesting en goede ideeën. Leuke incubators en heel wat start-ups zien het levenslicht, en stilaan groeit een cultuur waarin mensen die goed hebben geboerd, investeren in jonge ondernemers. Maar die startende ondernemers moeten het veel groter zien. Zelfs als je groot bent in Europa, dan ben je nog te klein. Bol.com mag dan goed bezig zijn in de Benelux, landt er morgen een Amazon, dan heeft het een probleem. Technologie is nochtans makkelijker schaalbaar dan productie, maar de noodzaak ervan lijkt nog niet echt door te dringen. Groot denken ligt natuurlijk meer voor de hand in een grote markt zoals de VS of China, maar als Singapore het kan, dan moet het hier ook lukken.”

Er zijn in Europa enkele bedrijven met technologische successen geweest, maar die zijn heel snel verkast, betreurt Hinssen. “Ik vind het nog altijd jammer dat Skype zo snel Europa is ontvlucht. Hoe kunnen we de volgende Zennströms (Niklas Zennström is de Zweedse medeoprichter van Skype, nvdr) wel hier houden? Daarover moeten we dringend nadenken. Europese overheden moeten zich niet inmengen in de economie zoals de Aziatische doen, maar het probleem is dat Europa weinig visie heeft en bovendien eerder ondernemen beperkt dan stimuleert. Zo ontmoedig je de jonge generaties om het hier te proberen. Wij zijn hier altijd tegen alles. Zodra er iets nieuws komt, gaan we op zoek naar de nadelen. We zouden beter kijken naar de voordelen en hoe we die ten volle kunnen benutten.” Hoe verander je zoiets? Van Belleghem: “We moeten meer jonge mensen sneller een leidende rol laten spelen. De keuzes laten maken door digital natives, die begrijpen welke impact hun beslissingen hebben op de volgende twintig jaar en die de gevolgen zelf nog zullen meemaken.”

“‘We gaan onze IT in Hasselt en Amsterdam steken’, hoorden we Aziaten een paar keer zeggen”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content