Vorig jaar zal voor de Antwerpse rederij geboekstaafd blijven als het jaar waarin het een kwantumsprong maakte door de opportunistische overname van vijftien VLCC-olietankers (very large crude carriers met een maximale capaciteit van 320.000 ton) in handen van Maersk. De toonaangevende scheepvaartkrant Lloyd's List bekroonde de overname tot deal van het jaar. Nadat Euronav in juli nog vier VLCC's had gekocht van Maersk, promoveerde het met 29 VLCC's tot de absolute wereldtop onder de olietankerrederijen. Daarnaast beschikt het bedrijf over een U(lta)LCC (capaciteit van 441.000 ton), 22 Suezmax-schepen (capaciteit tot 200.000 ton) e...

Vorig jaar zal voor de Antwerpse rederij geboekstaafd blijven als het jaar waarin het een kwantumsprong maakte door de opportunistische overname van vijftien VLCC-olietankers (very large crude carriers met een maximale capaciteit van 320.000 ton) in handen van Maersk. De toonaangevende scheepvaartkrant Lloyd's List bekroonde de overname tot deal van het jaar. Nadat Euronav in juli nog vier VLCC's had gekocht van Maersk, promoveerde het met 29 VLCC's tot de absolute wereldtop onder de olietankerrederijen. Daarnaast beschikt het bedrijf over een U(lta)LCC (capaciteit van 441.000 ton), 22 Suezmax-schepen (capaciteit tot 200.000 ton) en twee drijvende opslagplatforms (FSO's). Het management nam het voortouw in de sectorconsolidatie uit haar overtuiging dat de sector zich voorbij de cyclische dip bevindt voor zowel de vrachttarieven als de waarde van de schepen. Voor 2015 verwacht het Internationaal Energieagentschap (IEA) een stijging van de olievraag met 1,2 %, tot 93,3 miljoen vaten per dag. De enorme daling van de olieprijs van de afgelopen maanden is voor Euronav niet alleen een zegen door het te verwachten positieve effect op de vraag, maar ook voor de eigen brandstofkosten. De vraag naar olietankers wordt daarnaast ondersteund door de schaliegas en -olierevolutie in de Verenigde Staten. Het transport van de olieproductie uit Latijns-Amerika en West-Afrika verschuift hierdoor steeds meer naar Azië, met langere vaarroutes tot gevolg. Bovendien neemt voor het eerst sinds 2003 de wereldwijde vloot van zowel VLCC's als Suezmax-schepen niet langer toe. Het orderboek van nieuwe schepen staat bovendien op het laagste peil sinds 1997, waardoor ook in 2015 op een nulgroei van de wereldvloot wordt gerekend. Analisten rekenen dan ook voor de VLCC's op een toename van de vrachttarieven met 35 %, tot 35.000 USD per dag, tegenover een geschatte 25.800 USD in 2014 en 16.207 USD in 2013. Voor de Suezmax-schepen wordt uitgegaan van een gemiddeld dagtarief van 27.500 USD (+22 % tegenover 2014). De seizoensgebonden hoge vraag naar olie zorgt traditioneel voor een sterk vierde kwartaal. Half oktober meldde Euronav dat 30,8 % van de VLCC-capaciteit in het vierde kwartaal geboekt was aan gemiddeld 32.750 USD per dag (25.000 USD in het derde kwartaal). Minder gunstig zijn de cijfers voor de Suezmaxschepen: 19.000 USD per dag tegenover 22.750 USD in de derde kwartaal. In oktober 2014 maakte de Tankers International (TI)-pool, het vehikel waarin Euronav de VLCC's op de spotmarkt verhuurt, de oprichting bekend van de joint venture VLCC Chartering Ltd. Daarin worden de VLCC's van TI en de Noorse rederij Frontline gegroepeerd, met het oog op een verbetering van de operationele efficiëntie. Euronav wacht intussen op een beter beursklimaat om de geplande beursnotering op de New York Stock Exchange alsnog door te voeren. Sinds ons koopadvies in oktober steeg de koers van Euronav al met 40 %. Het aandeel lijkt op korte termijn toe aan een adempauze. Op wat langere termijn blijven we echter positief, omdat Euronav na de transformerende deals in 2014 prima gepositioneerd is om te profiteren van een heropleving van de tankermarkt. Advies: koopwaardig Risico: hoog Rating: 1C