Overconsumptie, stress en andere kwalen van een jachtig leven,... We willen het anders aanpakken en geven de voorkeur aan natuurlijke producten om de levenskwaliteit te verhogen. Dit blijkt alvast uit het succes van biowinkels, parfums voor binnenshuis en nieuwe comfortabele textielvezels. Ook de cosmeticaproducenten spelen in op deze trend: ze zoeken volop inspiratie bij aromatische essences die lichaam en geest ontspannen.
...

Overconsumptie, stress en andere kwalen van een jachtig leven,... We willen het anders aanpakken en geven de voorkeur aan natuurlijke producten om de levenskwaliteit te verhogen. Dit blijkt alvast uit het succes van biowinkels, parfums voor binnenshuis en nieuwe comfortabele textielvezels. Ook de cosmeticaproducenten spelen in op deze trend: ze zoeken volop inspiratie bij aromatische essences die lichaam en geest ontspannen.Het gebruik van essentiële oliën is niet nieuw; het maakt sinds duizenden jaren deel uit van het menselijk erfgoed. In India wordt het al meer dan 7000 jaar toegepast in de geneeskunde; ook bij de Chinezen, de Egyptenaren, de Grieken, in de Hebreeuwse en Arabische cultuur gebruikte men deze oliën op grote schaal. Een tijd lang werden ze verdrongen door chemische producten, maar nu zijn ze weer helemaal terug onder het motto 'back to basics'. In de Verenigde Staten afficheren merken als Origin's, Aveda, Coty, Pond's,... hun kwaliteiten om welbehagen en harmonie te brengen van top tot teen, met een overweldigend succes trouwens. En in Japan startte dokter Osawa, onderzoeksdirecteur bij Shiseido, tien jaar geleden een laboratorium voor 'aromacologie' waar men probeert de relaties te ontcijferen tussen de aroma's en de hersenen. Spitstechnologieopent nieuwe horizonten, en Europa blijft niet achter. Hervé Lesieur, pdg van Décléor, voert de titel van specialist in de aromatherapie. "Onze hele strategie is gebaseerd op 100% natuurlijke 'Aromessences' voor het gelaat en het lichaam. Het gaat om slechts 14 producten uit de honderden referenties in onze gamma, maar ze vertegenwoordigen wel 25% van de omzet. We voeren dan ook al tien jaar doorgedreven onderzoek naar de nauwe band tussen de menselijke huid en het plantenrijk." De gebruikte aroma's spreken voor zich: essences van ylang-ylang, engelwortel en oranjebloesemolie. Volgens Isabelle Sauvy, directrice internationale marketing, volstaan twee druppels "om de huid te laten genieten van de weldadige werking van deze oliën met een hoge concentratie aan actieve bestanddelen, zonder toevoeging van bewaarmiddelen noch vetten. Ze bevorderen de celwisseling en zorgen zo voor een regelmatige en evenwichtige vernieuwing."Alle essences werden gekozen om hun geurige en heilzame eigenschappen. Ze worden aangebracht vóór de verzorgingscrème, waarvan ze de werking bevorderen. De heerlijke Aromessence Visage Néroli (Oranjebloesemolie), met een ontspannende en stimulerende werking, is zeker het proberen waard. Een andere grootmeester op het vlak van weldadige essences is Clarins. Dit merk brengt al 30 jaar drie gezichtsoliën op de markt, waarvan de formules al die tijd totaal onveranderd zijn gebleven. De Huile de Lotus bijvoorbeeld reinigt en regulariseert de vette huid; de Huile Orchidée Bleue pept een vermoeide huid weer op. Lionel de Benetti, onderzoeksdirecteur bij Clarins: "De werking van de essences is optimaal in plantaardige oliën, vooral hazelnootolie. Onmiddellijk na het aanbrengen verlaten ze de olie en dringen in de huid." Als specialist in plantaardige verzorging heeft Sisley altijd gewerkt met essentiële oliën van de hoogste kwaliteit. We vinden ze dan ook terug in de meeste producten, waaronder twee opmerkelijke namen: de Crème Phyto-Aromatique de Jour en het Complexe Séro-Botanique activateur de nuit. Anne-Marie Faure, directrice marketing en communicatie, voorspelt een gouden toekomst voor het merk dankzij de hoge vlucht van de aroma's. Het is onmogelijkeen volledig overzicht te geven, want overal worden producten gelanceerd die geïnspireerd zijn door de aromacologie (aromacosmetologie is een meer correcte term, die trouwens steeds meer wordt gebruikt). Een zeer geslaagd huwelijk tussen cosmetische wetenschap en aromatherapie is de gamma Aromatonic van Lancôme: vier oppeppende producten voor lichaamsverzorging met een hoge concentratie aan etherische essences (zoete limoen, groene maté, osmanthus, gember, kardemom) en plantaardige oliën (macadamia, jojoba en abrikoos). Van Lancôme kenden we al de 'polysensoriële' producten ( Primordial Nuit, Hydra-Zen), die een positieve invloed hebben op de ontelbare zenuwuiteinden in de huid. De verzorgende olie werkt in dezelfde richting: het parfum geeft punch door het masseren van de energiepunten die de vitale circuits in het lichaam stimuleren. Shiseido plukt de vruchten van het zen-imago dat in Japan werd uitgewerkt, en van een doorgedreven onderzoek op het vlak van aromacologie. Relaxing Fragrance, een complete verzorgingsgamma voor het lichaam, ontspant lichaam en geest dankzij de theebloesem in combinatie met een brede waaier van aroma's en aromatische planten die een kalmerende uitwerking hebben. Voor uitgedroogde huid en dito haren is er het Fluide Beauté 14 van Carita: plantaardige oliën (hazelnoot en maïs) met een voedende waarde en een vitaminecomplex dat uitdroging tegengaat, geparfumeerd met ijzerkruid. Een aanrader in de gamma Aqua Relax van Biotherm is het Elixir van essentiële oliën: een parfumconcentraat met krachtige, relaxerende eigenschappen, te gebruiken voor alle zones waar spanningen zich opstapelen. Ook Jean-Claude Biguine mikt op de heilzame eigenschappen van essentiële oliën, met zijn lijn Cosmetics. Maskers, crèmes voor dag en nacht, lichaamsoliën,...: een hele reeks ecologisch verantwoorde verzorgingsproducten, verpakt in flacons met ouderwetse etiketten. En het is nog lang niet gedaan, want de aroma's zullen nog heel wat navolgers krijgen. Wordt vervolgd dus, voor het welzijn van iedereen: zowel mannen als vrouwen.TEKST: SUZANNE LAMBERTS