Alles wijst in de goede richting. In september 2020 hadden 115 van de 217 bestemmingen die de Wereldorganisatie voor Toerisme van de Verenigde Naties opvolgt, hun reisbeperkingen al wat versoepeld. Wereldwijd was de bezettingsgraad van de hotels gestegen van 22 procent in april naar 47 procent in augustus. En reizigers popelen om te mogen vertrekken. Volgens Skyscanner, een website die prijzen vergelijkt, is de vraag groot. Telkens als het Verenigd Koninkrijk een land toevoegt aan de lijst met landen die vrijgesteld zijn van quarantaine, stijgen de zoekopdrachten op...

Alles wijst in de goede richting. In september 2020 hadden 115 van de 217 bestemmingen die de Wereldorganisatie voor Toerisme van de Verenigde Naties opvolgt, hun reisbeperkingen al wat versoepeld. Wereldwijd was de bezettingsgraad van de hotels gestegen van 22 procent in april naar 47 procent in augustus. En reizigers popelen om te mogen vertrekken. Volgens Skyscanner, een website die prijzen vergelijkt, is de vraag groot. Telkens als het Verenigd Koninkrijk een land toevoegt aan de lijst met landen die vrijgesteld zijn van quarantaine, stijgen de zoekopdrachten op Skyscanner enorm. In China is het aantal covid-19-gevallen intussen beperkt. Daar was in augustus weer bijna net zoveel binnenlands luchtverkeer als voor de pandemie. In 2021 zullen drie grote veranderingen ons reisgedrag bepalen. De eerste heeft met frequentie en lengte te maken. Korte tripjes naar het buitenland zullen moeilijk blijven. Wanneer de grenzen weer opengaan, zullen de meeste overheden een quarantaine van twee weken opleggen aan reizigers die het land binnenkomen of verlaten. Daardoor wordt een vakantie van drie dagen een beproeving van 31 dagen. Het gevolg is dat we minder zullen reizen, maar langer zullen wegblijven. Thailand, waar toerisme in 2019 meer dan 20 procent van het bruto binnenlands product (bbp) leverde, wil wat graag weer toeristen ontvangen. Maar ze moeten minstens negentig dagen blijven. Meer landen zullen dat voorbeeld volgen. Een tweede verandering heeft met afstand te maken. Het binnenlandse toerisme zal in 2021 een hoge vlucht nemen. Belangrijke bestemmingen proberen de terugval van de buitenlandse toeristen goed te maken door hun burgers aan te moedigen in eigen land op vakantie te gaan. In de Verenigde Staten zetten de luchtvaartmaatschappijen alles in op Hawaï. Singapore schenkt zijn inwoners 75 dollar om uit te geven aan plaatselijke attracties. Zelfs de startpagina van Airbnb moedigt bezoekers aan "dicht bij huis" te blijven. De toeristen zullen zich makkelijk laten overtuigen. Naar het buitenland gaan blijft een gedoe: formulieren invullen, verplichte tests en het risico dat je vast komt te zitten, zullen reizen naar het buitenland afremmen.De derde verandering is dat naarmate reizen minder frequent en langer worden, telewerkers hun werk liever zullen doen op een plek die veel leuker is dan thuis, om zo werk en vakantie te combineren. Veel van die veranderingen zullen blijven hangen nadat een vaccin algemeen verspreid is. Reizigers zullen langere vakanties gewoon zijn, flexibeler worden en werk met ontspanning combineren. Het internationale toerisme zal later wel weer het niveau van 2019 halen. Maar begin 2021 zal de situatie er nog heel anders uitzien.