Met een frisse affichagecampagne wil Sopexa de aandacht van de consument vestigen op het bestaan van de vins de pays of streekwijnen.
...

Met een frisse affichagecampagne wil Sopexa de aandacht van de consument vestigen op het bestaan van de vins de pays of streekwijnen. Vorige maand werd het straatbeeld opgefleurd door twee affiches van Sopexa (de Franse tegenhanger van de Vlaamse dienst voor agro-marketing). "Met vins de pays ben je onder vrienden," zo stond te lezen in een rode band onder de afbeeldingen van een man die glazen volschenkt en van een vrouw die heel suggestief twee ronde glazen rode wijn ter hoogte van haar boezem houdt. In beide gevallen was de achtergrond geel, met daarin het logo van Franse Wijnen. De affiches, gemaakt door Young & Rubicam, moesten duidelijk maken dat er in het wijnschap van de supermarkt meer te vinden is dan AOC ("appellation d'origine contrôlée"). GROTE DOELGROEP."Met die campagne willen we de verbruikersdoelgroep van 25 tot 35 à 40 jaar bereiken," aldus François Pommereau, directeur van Sopexa in Brussel. "Het gaat om mensen die zich willen ontspannen, die een wijntje willen drinken zonder de hele ceremonie daaromheen en die een goede prijs-kwaliteitverhouding zoeken. Dat is een grote doelgroep. Daarom hebben we gekozen voor affiches : die ziet iedereen." Voor die doelgroep zijn er de streekwijnen, de vins de pays zeg maar de wijn voor alledag, maar wel beter dan tafelwijn of landwijn. Niet elke wijn mag immers zomaar streekwijn genoemd worden. Er zijn strenge productievoorwaarden : het druivenras en de opbrengst van het perceel zijn vastgelegd, de wijn wordt onderworpen aan een laboratoriumanalyse en een degustatieproef. "Dat is dertig jaar geleden zo opgezet," zegt Pommereau, "om te beantwoorden aan de vraag van de Fransen naar een betere wijn dan de landwijn."STIJGENDE TREND.De vins de pays zijn goed voor 10 % van de Belgische markt. In het witte segment heeft de streekwijn een aandeel van 7 %, bij de rode is dat 11 % en bij de rosé zelfs 23 %. Het grootste deel van de wijnmarkt, zowat 60 %, wordt ingenomen door de AOC-wijnen ("appellation d'origine contrôlée"). Verder bestaat 20 % uit niet-Franse wijnen en 10 % uit tafelwijn. Van alle verkochte wijn in België is 80 % van Franse origine.De meeste wijndrinkers zitten in Brussel en Wallonië ; Vlaanderen is meer een bierland. De markt vertoont een licht stijgende trend (+3 %). De streekwijnen gaan voor 70 tot 100 frank per fles over de toonbank. Op de verkooppunten heeft men ook promotiemateriaal om de aandacht te trekken op de streekwijnen. "De moeilijkheid is dat de consument ernaar moet zoeken," zegt Pommereau. Bovendien is de term "streekwijnen" niet ingeburgerd in Vlaanderen ; daarom werd de Franse benaming "vins de pays" ook behouden in de communicatie.BEST INTERESSANT.Naast de affichagecampagne wordt ook een belangrijke actie gevoerd in een zestigtal restaurants : iedere klant die een streekwijn bestelt, krijgt gratis een tweede fles mee naar huis. Philip Vervliet, marketing manager van Sopexa : "Streekwijnen staan zelden op de kaart ; ze hebben bij de restaurateurs niet altijd een goed imago. Voor de klanten echter is zo'n wijn best interessant, want hij kost gemiddeld slechts 500 frank. Een AOC-wijn kost algauw het dubbele. In de meeste gevallen is de "vin du patron" een streekwijn. Die komt echter doorgaans in een karaf op tafel, zodat de consument het etiket niet te zien krijgt." Er zijn nauwelijks cijfers beschikbaar over de wijnconsumptie in de horeca ; zelfs de importeurs hebben er geen kijk op, aldus Vervliet. "We weten wel dat de restaurants het moeilijk hebben. De consument heeft geen zin meer om dure wijnen te kopen. Het verschil tussen een streekwijn van 500 frank en een AOC van 1000 frank is ook groot." De streekwijnen zijn kwalitatief goed en vergelijkbaar met de goedkopere AOC's.Zijn er geen negatieve reacties gekomen op de affiche met de rondborstige vrouw ? "Dat is reclame met een knipoog," zegt Pommereau. "Je moet nu eenmaal de aandacht trekken, want niemand blijft zo lang naar die affiches kijken als wij."A.V.P.DE AFFICHES VAN SOPEXA Vins de pays : voor mensen die een wijntje willen drinken zonder de hele ceremonie daaromheen.