Vanaf 1 januari 2015 wisselt Luxemburg gegevens uit met andere landen over de spaarders die een rekening hebben in het land en de intresten die ze er jaarlijks innen. In de praktijk betekent dat het einde van het bankgeheim in Luxemburg. Belgische spaarders -- de iconische 'Belgian dentist' op kop -- zullen er niet langer anoniem een rekening kunnen hebben en op die manier belastingen in eigen land ontduiken. Nochtans zijn er naar schatting vele duizenden Belgen die in totaal enkele tientallen miljarden hebben uitstaan in Luxemburg.
...

Vanaf 1 januari 2015 wisselt Luxemburg gegevens uit met andere landen over de spaarders die een rekening hebben in het land en de intresten die ze er jaarlijks innen. In de praktijk betekent dat het einde van het bankgeheim in Luxemburg. Belgische spaarders -- de iconische 'Belgian dentist' op kop -- zullen er niet langer anoniem een rekening kunnen hebben en op die manier belastingen in eigen land ontduiken. Nochtans zijn er naar schatting vele duizenden Belgen die in totaal enkele tientallen miljarden hebben uitstaan in Luxemburg. "Wij bevelen onze klanten al sinds 2004 aan hun Luxemburgs spaargeld in eigen land te regulariseren", zegt Jacques Peters, Group CEO van KBL European Private Bankers, de privatebankinggroep die KBC Groep vorig jaar verkocht aan Precision Capital uit Qatar. KBL is de rechtsopvolger van het vroegere KB Lux, dat vooral bekend werd door de KB Lux-zaak die in de jaren negentig losbarstte. Enkele ex-werknemers speelden toen aan de Belgische fiscus een lijst door van klanten die hun vermogens verborgen hielden in Luxemburg. De top van de bank en een aantal klanten werden vervolgd maar vrijgesproken, omdat het bewijsmateriaal illegaal was verkregen. "Dankzij de hele affaire hebben wij jaren geleden al het geweer van schouder veranderd, vroeger dan vele anderen", zegt Peters. "We hebben een einde gemaakt aan de offshoreconstructies, en we hebben ons geëngageerd om te werken met activa en klanten die fiscaal in orde zijn. De meeste van onze klanten zijn tax compliant." Toch is er nog altijd een harde kern van klanten die weigert zich in orde te stellen, beseft Peters. Voor hen is de boodschap luid en duidelijk: "De Luxemburgse route van fiscale fraude en belastingontduiking loopt ten einde. Dit is een historisch moment in de geschiedenis: vanaf 2015 zullen alle klanten, rekeningen en spaarrentes officieel bekend zijn." Het blijft opmerkelijk om de topman van een Luxemburgse bank dit met zo veel nadruk te horen verklaren. Maar regulariseren impliceert niet repatriëren, beklemtoont Peters. Hij verwacht geen exodus van Belgische klanten. "Ja, een groep mensen zal meteen na de regularisatie zijn geld terugbrengen naar het land van herkomst. Maar ik ben er ook van overtuigd dat veel klanten hun geld in Luxemburg zullen houden. Ze worden hier goed bediend, zijn tevreden over de service en producten, en hebben een persoonlijke vertrouwensrelatie opgebouwd met hun vermogensbankier." En er is nog een belangrijke factor: nogal wat Belgen hebben geen vertrouwen in hun eigen overheid. "Na wat er in Cyprus is gebeurd, waar grote spaarders mee moeten opdraaien voor de faling van hun bank, is de onrust alleen maar toegenomen. Sommigen vrezen dat dit ook in België kan gebeuren. Nogal wat klanten hebben schrik dat de grote overheidsschuld in België op een gegeven moment aanleiding zal geven tot een vermogensbelasting. Ze blijven daarom liever met hun geld in Luxemburg, waar de fiscaliteit en de wetgeving stabieler zijn." Toch past KBL zijn businessmodel en klantenprofiel aan de gewijzigde omstandigheden aan. De bank focust voortaan op klanten met een vermogen tussen 500.000 euro en 10 miljoen euro. Door dit segment goed te bedienen, wil de groep sneller groeien. Voor topklanten met een vermogen hoger dan 10 miljoen euro wordt een nieuwe dienstverlening uitgebouwd. En de 'Belgian dentist' met een vermogen tot 500.000 euro die een keer per jaar naar Luxemburg spoort om coupons te knippen, moet het voortaan stellen met een vrij basale 'kwaliteitsservice'. "Dit segment vormt zeker niet de kern van onze groeistrategie", zegt Peters. Onder de nieuwe aandeelhouder uit Qatar pakt KBL de zaken anders aan. Op termijn wil men vooral begoede klanten uit de nieuwe groeiregio's (Midden-Oosten, Azië, Latijns-Amerika...) aantrekken: "De strategie bestaat erin een niet-lokaal, internationaal cliënteel te bedienen dat met zijn geld naar Europa wil komen. Daartoe gaan we werken met vier internationale bookingcentra: Luxemburg, Monaco, Londen en Zwitserland. Internationale klanten willen hun vermogen spreiden over verschillende landen en verschillende financiële centra." Maar om dat waar te maken, moet KBL eerst nog enkele stappen vooruit doen. Zo moet de kritische massa omhoog. Het vermogen onder beheer, dat momenteel 40 miljard bedraagt, moet boven 50 miljard uitkomen, en de groepswinst moet van de verwachte 50 miljoen euro in 2013 naar minstens 100 miljoen euro in 2015. "Wij willen tot de top 20 van Europese vermogensbankiers behoren", zegt Peters. Ook elke lokale entiteit van KBL moet voldoende groot zijn. Daar ligt de lat op minstens 5 miljard euro activa onder beheer. Puilaetco Dewaay, het Belgische filiaal van KBL, voldoet aan die norm. Drie landen halen die kritische grootte niet: Frankrijk, Nederland en Spanje. Vooral daar wil KBL de komende jaren groeien via overnames. "Er liggen voor 35 miljard euro aan dossiers op mijn bureau", vertelt Peters. "U zult de komende jaren nog van ons horen." PATRICK CLAERHOUT"Belgen blijven liever met hun geld in Luxemburg, waar de fiscaliteit en de wetgeving stabieler zijn" Jacques Peters