‘Er bestaat geen sector waar wij niet voor drukken’

Dat je in de grafische sector nog je boterham kunt verdienen, bewijst Drukkerij Moderna in Paal-Beringen. Het familiebedrijf boekt jaar na jaar mooie winsten en investeert dit jaar 8 miljoen euro in nieuwe persen en een automatisch transportsysteem.

De Limburgse drukkerij Moderna draait op volle toeren. Samen met dochteronderneming Optimax, gespecialiseerd in de afwerking van drukwerk, boekte het familiebedrijf in 2015 een geconsolideerde omzet van 36,5 miljoen euro. De winst kwam uit op 4,5 miljoen euro. Moderna en Optimax samen hebben 85 mensen in dienst, de grafische bedrijven zijn gevestigd in een modern bedrijfsgebouw van 20.000 vierkante meter naast de snelweg in Paal-Beringen.

Eric Bongaerts (62), eige-naar en CEO van Drukkerij Moderna, verklaart het succes van zijn grafisch bedrijf door keihard te werken en de juiste investeringen te doen. “We hebben een belangrijke stap gedaan in 2008-2009. Toen investeerden we meer dan 20 miljoen euro in nieuwe gebouwen, moderne machines, optimalisatie en automatisatie. En dat is niet meer gestopt.” Moderna is gespecialiseerd in het drukken en afwerken van magazines en catalogi (goed voor 60 % van het volume), huis-aan-huisfolders voor retailers (30%) en krantenbijlages (10%).

Levenswerk

“Voor het soort drukwerk dat wij doen, hebben we het optimale machinepark opgebouwd en de juiste mensen aangetrokken. Daar plukken we nu de vruchten van”, zegt Eric Bongaerts. Hij nam het bedrijf van zijn vader over in 1981. “Mijn vader had in die tijd één personeelslid. Ik heb de zaak uitgebouwd tot waar we nu staan en we breiden verder uit. Dit is mijn levenswerk.”

Door de activiteiten te centraliseren op één locatie en permanent te investeren in moderne persen, scheert de productiviteit van Moderna hoge toppen. “Als je overschakelt van persen voor 16 pagina’s naar machines die er 48 in een keer drukken, kan je met hetzelfde aantal mensen drie keer zoveel produceren. Ook in de afwerking bespaar je. De verwerking van drie katernen kan je doen in één beweging. Zo hebben we aan alle tussenstappen gesleuteld – van de plaatkopie tot de afwerking – om alles zo veel mogelijk te automatiseren”, legt Bongaerts uit.

Op die manier is de toegevoegde waarde per werknemer bij Moderna dubbel zo hoog als bij andere drukkerijen. “We creëren 160.000 euro toegevoegde waarde per arbeidsplaats”, zegt Bongaerts. Zijn drukkerij zit dicht bij de maximale capaciteit. De machines draaien 24 uur per dag en ook in het weekend wordt bijna constant gewerkt. Daarom investeert Moderna dit jaar 8 miljoen euro in een nieuwe rotatiepers en een automatisch transportsysteem.

Opvolging

“We hebben dringend die bijkomende capaciteit nodig”, stelt de zaakvoerder. “In de eerste twee maanden van dit jaar deden we al 20 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Er bestaat geen sector waar wij niet voor drukken. En folders blijven een zeer belangrijk kanaal om mensen naar de winkels te lokken. De retail kan niet zonder. De grote winkelketens doen dat niet omdat ze het de drukkers gunnen, dat zakenmodel werkt nu eenmaal zo.”

Een derde van de drukopdrachten haalt Moderna uit het buitenland. De familiale drukkerij heeft klanten in Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. “Met de installatie van de nieuwe drukpers zal er capaciteit vrijkomen op onze andere machines die we dan weer kunnen verkopen. We zijn volop nieuwe mensen aan het aanwerven, drukkers, orderbegeleiders, verkopers, mensen voor de logistiek. Die zijn noodzakelijk om onze groei te bestendigen”, zegt Eric Bongaerts.

De 62-jarige ondernemer is ook al een tijdje bezig met zijn opvolging. Dochters Kim en Karolien zijn beiden actief in het bedrijf. “We zijn momenteel op zoek naar een niet-familiale CEO. Ik ben nog niet versleten, maar ik wil de toekomst verzekeren. Zo kan ik de nieuwe CEO nog een aantal jaren begeleiden om alles goed over te dragen”, aldus Bongaerts.

Kurt De Cat

“We hebben dringend bijkomende capaciteit nodig”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content