Belgische primeur: 100 % online autoverzekering met eID van Corona Direct", luidde de titel van een persbericht dat een maand geleden de wereld werd ingestuurd. De directe verzekeraar van Belfius Insurance noemde zich daarin de eerste verzekeraar die de elektronische identiteitskaart (eID) gebruikt. Met die kaart kan de klant zijn contract ondertekenen. Vorige week sprong ook concurrent Ethias op de trein van de e-commerce. "Ethias start als eerste met 100 % online-service voor aanschaf en betaling van zeven verzekeringen", klonk het. "Voortaan is het mogelijk om het hele parcours online af te werken: van de afsluiting van het verzekeringscontract tot en met de betaling ervan. Een primeur voor de sector."

"Ik moet dat tegenspreken", zegt Bernard Soens, de gedelegeerd bestuurder van Verzekeringen nv. Het bedrijf werd opgericht in 2000 met de ambitie een onlineverzekeringsmakelaar uit de grond te stampen. Via assurax.be, waar een netwerk van onafhankelijke makelaars achter schuilt, kunnen cliënten er auto- en andere verzekeringen volledig online afsluiten. "Wij bieden al meer dan een jaar de mogelijkheid alle voorstellen voor een verzekeringspolis te ondertekenen met de eID. Momenteel is het gebruik van de elektronische handtekening nog marginaal, maar het stijgt wel gestaag."

Verzekeringen nv is ook de onderneming achter de vergelijkende websites verzekeringen.be en assurances.be. "Die worden druk bezocht. We kregen het afgelopen jaar 500.000 bezoekers en verwerkten 130.000 aanvragen voor offertes. Die aanvragen gaan naar directe verzekeraars -- zoals Ethias, Corona Direct en Touring -- en naar makelaars, waaronder die van assurax.be. Wij krijgen van de externe partijen een vergoeding voor elk verzekeringsproduct dat zo wordt verkocht."

Verkoopt u ook levensverzekeringen via het internet?

BERNARD SOENS. "Bij de spaar- en beleggingsverzekeringen moeten de klanten een vragenlijst doorlopen, waarmee we hun risicoprofiel analyseren. Die is behoorlijk uitgebreid. Het gevolg is dat we online slechts een tiental contracten per maand hebben verkocht."

Sinds april vorig jaar is de Europese beleggersrichtlijn MiFID ook van toepassing op Belgische verzekeraars. Dat maakt de vragenlijst wellicht nog langer?

SOENS. "De nieuwe zorgplicht vereist een behoefteanalyse, waarmee de makelaar nagaat of de klant het product echt nodig heeft. Ook dat kun je automatiseren, maar daar werken we nog aan. Vandaar dat we tijdelijk online geen levensverzekeringen meer verkopen. Alleen de echte diehards zullen volhouden, mensen die zelf aan de knoppen willen zitten. Er is een publiek voor, op voorwaarde dat het niet over ingewikkelde producten gaat.

"Wij specialiseren ons in goede maar eenvoudige producten. Pensioenspaarplannen en schuldsaldoverzekeringen lenen zich daar goed toe. Die onlinemarkt gaat toenemen in de toekomst, dat staat vast. Onze uitdaging is het de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken en zo transparant mogelijk te zijn, binnen de wettelijke regels."

Wat zijn de belangrijkste vergelijkingscriteria voor levensverzekeringen?

SOENS. "De stabiliteit van het bedrijf achter het product komt voor alles. Kredietwaardigheidsbureaus geven daar een indicatie van, maar het verleden heeft geleerd dat die ratings niet waterdicht zijn. De klant doet er verstandig aan voldoende bronnen te raadplegen en kritisch te zijn. Verder spelen de producteigenschappen een grote rol: de prestaties uit het verleden, de manier waarop de fondsen worden beheerd, de kostenstructuur."

Geeft u een volledig overzicht van de kosten die aan het verzekeringscontract verbonden zijn, voor welke diensten en naar welke partijen die vergoeding gaat?

SOENS. "Nee, daarin volgen wij de markt. Wij zijn ervan overtuigd dat de consument daar niet op zit te wachten. Wat interesseert het hem hoeveel er naar risicopremies gaat, hoeveel naar beheerskosten, hoeveel naar commissies, hoeveel naar marketing en hoeveel naar belastingen? Finaal vindt hij slechts twee zaken belangrijk: welke prijs betaalt hij voor welke service? We laten ons nooit leiden door het aanbod van verzekeraars om hogere commissies uit te keren als we meer productie bij hen plaatsen.

"Maar voor alle duidelijkheid, de dag dat de wetgever ons verplicht alle kosten te tonen, gaan we dat doen. Wij zitten er niet verlegen om, te tonen dat we bijvoorbeeld op een premie voor een autoverzekering een brutomarge van 17 procent hebben. Wij investeren dan ook veel om het belang van de klant te dienen. Alleen al het bijhouden van alle markttarieven is een gigantisch werk. Maar de klant zal altijd het beste tarief hebben voor zijn profiel."

LSE DE WITTE