Horeca-uitbaters hebben geen duidelijk beeld over het verbruik en de ontvangsten die hiertegenover staan. De horecasector is ook heel fraudegevoelig. Ruim 20% van de omzet verdwijnt door gratis drankjes, verspilling, verkeerde dosering en diefstal. Ingenieur Jef Cavens en software-expert Philippe Mes, beiden vijftien jaar horeca-ervaring op zak, waren zich bewust van de nood aan een doeltref...

Horeca-uitbaters hebben geen duidelijk beeld over het verbruik en de ontvangsten die hiertegenover staan. De horecasector is ook heel fraudegevoelig. Ruim 20% van de omzet verdwijnt door gratis drankjes, verspilling, verkeerde dosering en diefstal. Ingenieur Jef Cavens en software-expert Philippe Mes, beiden vijftien jaar horeca-ervaring op zak, waren zich bewust van de nood aan een doeltreffend controlesysteem. In 1987 hielden ze Euro Tap Control ( ETC) boven de doopvont. Voor iedere toepassing, zoals stockeren, doseren, mengen en tappen, ontwikkelde ETC een apparaat dat aangesloten wordt aan een centraal besturingssysteem. Jef Cavens: "In ons assortiment hebben we bijvoorbeeld een pneumatische tapkraan die voor een perfecte dosering zorgt. Het automatiseringssysteem registreert ieder getapt biertje en elk flesje fruitsap dat uit de koelkast komt. Op die manier kunnen de horecazaken de inkomende en vooral de uitgaande goederenstroom volgen en de financiële transacties die hiervan het gevolg zijn." Het systeem lost volgens Cavens 15% van het omzetverlies statistisch op. Horeca-uitbaters zouden de investeringen binnen het jaar terugverdienen.ETC installeerde het systeem eerst in de plaatselijke horecazaken. Via mond-tot-mondreclame kwam het ook bij discotheken en pretparken terecht. ETC breidde geografisch uit en heeft nu filialen in Frankrijk en Nederland. Het bedrijf - tachtig werknemers en een geconsolideerde omzet van 8,7 miljoen euro - bezit in België een marktaandeel van 80%, maar heeft op dit ogenblik geen echte concurrenten. Cavens: "We zijn een van de weinige bedrijven die een totaalconcept aanbieden aan onze klanten. Naast de kassa en informatisering voorzien we ook toegangscontrole en tijdsregistratie van het personeel."ETC ontwikkelde zelf de software. Cavens: "Ons platform maakt komaf met het traditionele multi-user- en client-serversysteem. De mogelijkheid dat de centrale server bij een panne het volledige netwerk lam legt, is dan ook onbestaande. Alles zal normaal blijven doorwerken."Club Med, Carestel, Disneyland Parijs, Center Parcs en Quick zijn al op de kar van ETC gesprongen. Melanie De Vrieze