“En kan je er ook mee rijden?”

Dominique Soenens Freelancejournalist

Faxen, e-mailen, deelnemen aan videoconferenties en genieten van multimedia op de achterbank: prestigieuze automodellen bieden niet alleen oogverblindende luxe, maar ook vertier en werkcomfort voor onderweg.

‘Hightech’, ‘design & interieur’ en ‘mode’ zijn de drie thema’s van deze Comfort-rubriek. Volgende week zoomen we in op ‘design & interieur’.

Wagens die uitgerust zijn met dvd-spelers, spelconsoles, hifi-TFT-schermen, geavanceerde geluidsinstallaties… Wat ooit sciencefiction leek, is vandaag realiteit. De auto’s van nu, zeker de topmodellen, zijn volgestouwd met spitstechnologie.

Op het vlak van veiligheid en comfort was dit al langer zo. Nieuwer is dat ook technologie voor ontspanning en werk een plaats krijgt in onze auto’s. Vooral voor wie veel onderweg is en daarbij dikwijls tegen verveling en tijdverlies vecht, zijn dergelijke auto’s een godsgeschenk. Nochtans verwachtten de meeste Europese autofabrikanten aanvankelijk niet veel heil van al deze infotainment– en multimediagadgets. Anders dan in de Verenigde Staten leggen automobilisten bij ons immers doorgaans niet heel veel kilometers af.

De auto als bioscoop

Toch blijkt de interesse er te zijn. Meer dan genoeg interesse in ieder geval om de achterbank van enkele modellen om te toveren tot een comfortabele bioscoopzetel. Dat gebeurt onder meer door in de achterkant van de voorzetels twee LCD-schermen in te bouwen of tussen de twee passagierszetels een scherm aan het dak te bevestigen. Zowat alle belangrijke automerken hebben modellen die op de achterbank uitgerust zijn met beeldschermen van zeven inch (17,5 centimeter), een dvd-lezer, een draadloze stereo, hifi-hoofdtelefoon en aansluitingsmogelijkheden voor een spelconsole, een fototoestel en een camcorder. De prijs voor deze multimedia-extra’s valt doorgaans goed mee: tussen 2000 en 5000 euro.

Uitzonderingen bevestigen deze regel. Zo is een rit in de exclusieve en lange BMW 745 Li ongetwijfeld een indrukwekkende multimedia-ervaring, maar het prijskaartje van de wagen is er dan ook naar: 81.700 euro. Wat krijgt u voor dit bedrag? Naast individuele hoofdtelefoons en dvd-schermen die in de rugleuningen van de voorste zetels ingewerkt zijn, is er een faxmachine in de middenconsole. Het toestel doet ook dienst als scanner en mobiele dualbandtelefoon. U kunt er ook sms-berichten mee versturen en ontvangen en het apparaat beschikt over een USB-interface, waardoor er ook notebooks en PDA’s kunnen op aangesloten worden. Om het kantoorgevoel volledig te maken, kan in de middenconsole een schrijftafel uitgeklapt worden en zijn er in alle richtingen verstelbare leesspots.

In dezelfde reeks introduceerde BMW het iDrive-concept: de wagen heeft geen handrem, geen versnellingspook en er ontbreken nog enkele andere vitale functies. Maar schijn bedriegt, want deze functies zitten samen met het audiosysteem, de televisie, het globalpositioningsysteem (GPS), de boordcomputer, de telefoon en de airco-installatie gegroepeerd in één knop en een paar hendeltjes. In een volgende fase zal het ook mogelijk worden om via de BMW-portaalsite vanuit de wagen in te loggen op het internet.

Maatwerk in het topsegment

Ook Mercedes heeft zo zijn paradepaardjes. In de S-klasse stelde de autofabrikant op de recente CeBIT-beurs een multifunctionele unit voor, met onder andere een fax, een kopieerapparaat, een printer, een scanner en een modem. Kostprijs van de unit: 19.000 euro. De Duitse autofabrikant bood in dezelfde klasse eerder al een uitrusting aan die de wagen omvormde tot een mobiel kantoor inclusief de mogelijkheid tot videoconferencing.

Dat de interesse voor luxueuze elitewagens groter is dan autofabrikanten aanvankelijk inschatten, bewijst het (relatieve) succes van de Maybach 62, met een prijskaartje van 435.600 euro de duurste wagen ter wereld. Met deze wagen wil de DaimlerChryslerGroup de concurrentie aangaan met Bentley en Rolls-Royce. De Maybach is uitgerust met indrukwekkende entertainment- en informatiemogelijkheden. Zo is er afstandsbediening voor de televisie en dvd-spelers en heeft elke passagier een hoofdluidspreker. De passagier kan op het scherm ook de navigatie van de wagen volgen. In de middenconsole bevindt zich een ijskast om de champagne koel te houden. Ook deze wagen is uitgerust met een mobiel kantoor: een draadloze computer en printer die via Blue-tooth-technologie wordt aangestuurd. Elke zitplaats heeft aparte verlichtingsmogelijkheden. DaimlerChrysler wil de productie van de Maybach tot duizend stuks per jaar beperken. Naar verwachting zouden in België tegen het eind van dit jaar vijftien mensen met een Maybach rondrijden. Terwijl de automarkt verzadigd is, verwachten sommigen dat de deelmarkt van de absolute topwagens nog wel groeipotentieel heeft. Een troef daarbij is dat er bij echte topmodellen op maat gewerkt kan worden. Immers, hoe exclusiever de markt, hoe groter het belang van individualisering.

Een virtuele copiloot

Autoconstructeurs willen via de technologie ook nieuwe diensten aanbieden. Entertainment is daarom bij veel wagens niet los te koppelen van informatie en service: samen met een dvd-lezer en een minikantoor met e-mailmogelijkheid is er vaak ook een gesofisticeerd GPS- en/of telematicasysteem waarbij de bestuurder een beroep kan doen op persoonlijke dienstverlening. Een mooi staaltje van zo’n systeem levert Citroën, dat dankzij een sector-overschrijdende samenwerking met onder meer Microsoft en Clarion bij zijn topmodellen een AutoPC aanbiedt. Dit systeem bestaat uit een Pentium-processor met spraakherkenning, een gsm met handsfree-kit, een cd-rom, een navigatiesysteem met kleurenscherm en een RDS-radio. De AutoPC past netjes in de middenconsole. De bestuurder wordt via spraaktechnologie op de hoogte gehouden van files en van binnenkomende e-mails. Met de AutoPC kan je ook een technische diagnose van de wagen opvragen. Voorlopig is het systeem alleen in Frankrijk en Duitsland verkrijgbaar.

Nog verder gaat het bekroonde Connectsysteem van Fiat, dat als optie te verkrijgen is bij verschillende modellen van Alfa Romeo, Fiat en Lancia. Bij het Connectsysteem wordt de wagen uitgerust met een boordcomputer met LCD-scherm, een radio met cd-speler, een GPS-module en een navigatiesysteem met kleurenkaarten. Op zich niet zo bijzonder, maar er is ook een constante verbinding mogelijk met een callcenter in het Italiaanse Arese. Daar zitten maar liefst 750 operatoren klaar om u (in 24 talen) praktische en toeristische informatie te geven over het gebied waar u op dat moment rondtoert. De abonnementskost voor het systeem bedraagt 300 euro per jaar. Helemaal nieuw is deze geïntegreerde copiloot van Fiat niet: General Motors lanceerde met Onstar een voorloper van dit systeem op de Amerikaanse en de Duitse markt. Renault probeerde ook een gelijkaardig systeem te introduceren, maar kreeg weinig respons. Toch proberen ook andere merken dergelijke systemen uit. Het is immers een interessante manier om het contact tussen constructeur en gebruiker te behouden.

Dominique Soenens

De prijs voor multimedia-extra’s valt doorgaans goed mee: tussen 2000 en 5000 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content