Eind 1997 sloot Hiroshu Okida van Toyota Motor Company eind 1997 een akkoord met Frans industrieminister Charles Pierret en diens collega Dominique Strauss-Kahn van financiën over een investering van 60 miljard frank in het Noord-Franse Valenciennes. De fabriek wordt in 2001 operationeel en moet tegen 2003 250.000 compacte Yaris-stadswagentjes afleveren. De plaatsjes voor toeleveranciers zijn virtueel in...

Eind 1997 sloot Hiroshu Okida van Toyota Motor Company eind 1997 een akkoord met Frans industrieminister Charles Pierret en diens collega Dominique Strauss-Kahn van financiën over een investering van 60 miljard frank in het Noord-Franse Valenciennes. De fabriek wordt in 2001 operationeel en moet tegen 2003 250.000 compacte Yaris-stadswagentjes afleveren. De plaatsjes voor toeleveranciers zijn virtueel ingenomen: tijdens een bijeenkomst voor Franse toeleveranciers in Dijon liet Toyota's hoofdaankoper in het voorjaar al uitschijnen "dat 93% van de aanvragen voltooid en de helft toegewezen is". Autoglasproducent Splintex, een dochter van Glaverbel, onderhandelt over een Toyota-contract van mogelijk 240 miljoen frank. Hayes Lemmerz, Belgisch filiaal van de Amerikaanse velgenfabrikant Hayes Wheels, en gordelproducent Ieper Industries wachten een beslissing af. Ook De Witte Lietaer verwacht uitsluitsel in september. Marc Warnez: "Toyota vroeg ons binnen de maand een offerte door te sturen. Drie bedrijven zijn nu al afgevallen, wij staan met Thierry en Trèves, twee Franse concurrenten, op de shortlist." Mogelijk wordt het contract onder die toeleveranciers verdeeld. Warnez: "Als wij één vierde van de totale bestelling krijgen, verkopen we 100.000 meter zetelstof per jaar. Goed voor een extra omzet van minstens 70 miljoen frank per jaar, te verdelen over onze productievestigingen in Lauwe, Wervik en Saint-Quentin. Andere Belgische toeleveranciers werken zich nu al in de kijker met het oog op een volgend model voor Valenciennes. Voor de bijeenkomst van de Japanese Automobile Manufacturers Association (JAMA) en de European Association of Automotive Suppliers (CLEPA), volgend jaar in Amsterdam, heeft Toyota Bosal, Philips Turnhout, het Truiense HMZ, CMK, De Witte Lietaer en Press & Platt geselecteerd uit een veertigtal dossiers, ingediend door Fabrimetal. De vereniging van de metaalindustrie coördineert de contacten, "omdat de Japanners maar moeizaam hun weg vonden in de complexe Belgische structuren," zegt directeur voor de automobielsector Luc De Vocht. Minstens één keer per jaar stuurt De Witte Lietaer een delegatie naar het Toyota-hoofdkwartier. Verschillende bedrijven - Lemmerz, Cooper Automotive, Solvay, Eca - trekken dit jaar onder begeleiding van de metaalfederatie naar Tokio. Want, zegt De Vocht: "We moeten de Belgische toeleveranciers de weg tonen in een Japanse onderneming en hen leren omgaan met de mentaliteit." KAREL CAMBIEN FRANK DEMETS