Seat, dat staat voor jong en sportief. Jeugdig, fris en emotioneel, om maar eens kernwoorden uit het marke-tingdiscours van de constructeur zelf te plukken. Modellen die speelser uit de hoek komen dan de telgen van de zustermerken Skoda, Volkswagen of Audi. Omdat ze op een jonger publiek mikken.
...

Seat, dat staat voor jong en sportief. Jeugdig, fris en emotioneel, om maar eens kernwoorden uit het marke-tingdiscours van de constructeur zelf te plukken. Modellen die speelser uit de hoek komen dan de telgen van de zustermerken Skoda, Volkswagen of Audi. Omdat ze op een jonger publiek mikken. Maar tradities en andere geplogenheden zijn er om ooit, op een mooie dag, te sneuvelen. Wat overigens geen slechte zaak hoeft te zijn. Integendeel zelfs, in de 'kwestie Exeo'. Met de Exeo neemt Seat inderdaad een bocht van serieus wat graden. Deze gezinswagen, perfect ook als fleetauto (vooral als daar later nog eens de fiscaal gunstiger 1.6 TDi in komt, zo mogen we hopen...), is immers de metaal geworden ratio. Zoals in: veel ruimte, uitstekend afgewerkt, zuinig en betrouwbaar. En voor Seat was het niet eens een hoogstandje om het ding in elkaar te schroeven: gewoon te leen gaan bij de zustermerken, deze keer meer bepaald bij Audi. Alwaar het onderstel van (de vorige versie van) de A4 uit de grote organenbank werd gelicht. Neem daarbij een koetswerk dat qua grote lijnen verdacht veel op die vroegere A4 lijkt, een uitstekende turbodiesel en een interieur dat zijn sporen heeft verdiend (u zult het dashboard opvallend goed op dat van de Audi A4 cabrio zien lijken...), en je hebt een uitstekende machine. Die na niet meer dan amper 21 maanden ontwikkeling kon worden voorgesteld. Bij de eerste kennismaking met de breakversie ST, opvallend: zoals we eerder al merkten in de kleinere Ibiza sterkte de Exeo ons in de overtuiging dat het ooit volledig Spaanse merk nu ook een grote stap heeft vooruitgezet op het gebied van kwaliteit en afwerking. Deze Exeo ST maakt echt een heel homogene indruk (dat gevoel dat alles juist en... vast zit), met een interieur dat zelfs op de kwaadste kasseien met geen kraakje of piepje begint te zuchten. En de tweeliter turbodiesel van 120 pk die we testten, kwam op een gemengd parcours zuinig uit de hoek. Het rijgedrag is uitstekend, want de ingenieurs namen alle kleine leemtes uit het oude Audi-chassis weg. Slotsom? De Exeo is een absolute aanrader. Enerzijds kunt u de neus optrekken omdat Seat een al uitverkochte versie van Audi uit het archief haalt. En gaan bedenken dat zulks inderdaad wat al te gemakkelijk is om een auto te bouwen, maar anderzijds krijgt u Audi-kwaliteit voor de scherpe prijs van een Seat. Dat de Spaanse montagemensen af en toe nog eens een piepklein steekje laten vallen (de ruitenwisser achteraan danste en bibberde heel vervelend over het glas...) moet u er dan maar bijnemen. Jo Bossuyt