Veertig jaar lang had de Wommelgemse nv Mokafina een zeer breed assortiment aan koffiesoorten in huis. Maar die konden alleen worden verkocht in gespecialiseerde coffeeshops. De meeste horecazaken hebben immers slechts één koffiemolen in huis, wat de verkoop van diverse soorten koffie zo goed als uitsluit. Het bedrijf ontwikkelde daarom voorverpakte pastilles, waardoor de diverse smaken ook in de horeca kunnen worden verkocht. Liefst zeventien soorten koffie, aan de...

Veertig jaar lang had de Wommelgemse nv Mokafina een zeer breed assortiment aan koffiesoorten in huis. Maar die konden alleen worden verkocht in gespecialiseerde coffeeshops. De meeste horecazaken hebben immers slechts één koffiemolen in huis, wat de verkoop van diverse soorten koffie zo goed als uitsluit. Het bedrijf ontwikkelde daarom voorverpakte pastilles, waardoor de diverse smaken ook in de horeca kunnen worden verkocht. Liefst zeventien soorten koffie, aan de consument voorgesteld via " De Koffiekaart", wil Mokafina voortaan in de horeca verspreiden. "Met De Koffiekaart bieden we een waaier aan smaken aan, zoals een wijn- of theekaart," belooft zaakvoerder Werner Praet. "Koffie is niet langer zomaar koffie. De kritische consument eist steeds meer diversificatie en keuze. Zoals speciaalbieren, bieden wij voortaan speciale koffiesoorten. En de klant is bereid te betalen voor meer kwaliteit en dienstverlening." De eigenaar van de horecazaak krijgt de koffie in kistjes met zes tot acht soorten. In een restaurant kan de klant eventueel het kistje bekijken. De voorverpakte pastilles worden bij de kop geserveerd. "De pastilles bieden niet alleen perspectieven in de horeca. Ook de levering bij particulieren en bedrijven, mits aangepaste kleine koffiezetapparaten, is mogelijk. De markt is gigantisch." Mokafina heeft zich nochtans nooit in een gigantische markt gestort. Het nog steeds 100%-familiebedrijf werd in 1955 opgericht door Willy Praet, vader van de huidige zaakvoerder Werner Praet. Het bedrijf met het overbekende logo, een Zuid-Amerikaantje dat uit een kop koffie opduikt, richtte zich sinds de start steevast in de nichemarkt van de horeca. "Een ruim palet producten en een zeer hoge en stabiele kwaliteit zijn onze kracht," weet Werner Praet. "Voor verdeling via de grootdistributie hebben we als familiebedrijf niet voldoende middelen." Het bestand telt 5000 klanten, waarvan 1800 wekelijks worden bezocht. Mokafina is operationeel in heel Vlaanderen en Brussel. Wanbetalers, een traditionele plaag in de horeca, worden geweerd door voorschotten en strikte betalingstermijnen. "In een slecht jaar verliezen we maximaal een miljoen door slechte betalers." In 1997 haalden de 34 werknemers een omzet van 178 miljoen frank. Het dienstenpakket van Mokafina beslaat echter veel meer dan alleen maar koffie. Ook aanverwante voedingsproducten (snacks, melk), en de volledige keukeninrichting steken in het gamma.