Dit weekend van Art Brussels is er een voor de geschiedenisboeken. Het aanbod aan hedendaagse kunst is rijker dan ooit. De voorbije jaren werden in het beursweekend steeds meer randevenementen georganiseerd. Dit jaar is er een nieuwe speler, die zelfs aan de koppositie van Art Brussels kan tornen: Independent Brussels. De New Yorkse kunstbeurs zocht na zes jaar een nieuw internationaal filiaal. Ze koos onder meer voor Brussel vanwege de aanwezigheid van veel bu...

Dit weekend van Art Brussels is er een voor de geschiedenisboeken. Het aanbod aan hedendaagse kunst is rijker dan ooit. De voorbije jaren werden in het beursweekend steeds meer randevenementen georganiseerd. Dit jaar is er een nieuwe speler, die zelfs aan de koppositie van Art Brussels kan tornen: Independent Brussels. De New Yorkse kunstbeurs zocht na zes jaar een nieuw internationaal filiaal. Ze koos onder meer voor Brussel vanwege de aanwezigheid van veel buitenlandse galeries, kunstenaars, artiestenresidenties en non-profitkunstruimtes in de hoofdstad. Independent installeert zich in het Vanderborght-gebouw, het voormalige Dexia Art Center, waar de afdeling moderne kunst van de Brusselse Musea voor Schone Kunsten naartoe zou verhuizen. "We hebben een zeventigtal galeries uitgenodigd. Zelf een kandidatuur stellen kan niet", zegt organisatrice Liv Vaisberg. "We proberen vanuit het standpunt van de galeriehouders te denken. De beurs is gratis en de standhouders hoeven zich niet aan een rigide vloerplan te houden. In het netwerk van Independent zitten nu 150 galeries. Bij elke editie zijn er 30 procent nieuwe. Zo houden we het spannend." Panikeren hoeft Art Brussels voorlopig niet te doen: alle belangrijke kunstbeurzen ter wereld krijgen vroeg of laat te maken met zusterbeurzen en zogenoemde off-fairs. Art Basel kreeg Liste in haar kielzog, NADA ontstond in de marge van Art Cologne, en Officielle was het rebelse zusje van FIAC Paris. Die zijbeurzen pikken dan wel een stuk marktaandeel in, maar ze zorgen er vooral voor dat de markt groter wordt. "De beurs trekt nieuwe verzamelaars en internationale curatoren aan, die uiteraard ook de andere evenementen tijdens de beursperiode meepikken. Ik vind die nieuwe spelers een positieve evolutie", zegt Louis-Philippe Van Eeckhoutte, de directeur van Galerie Office Baroque, die vorig jaar op Art Brussels nog de Solo Prize won. Van Eeckhoutte exposeert nu op Independent, omdat zijn galerie ook al jaren deelneemt aan de New Yorkse beurs. De cumul met Art Brussels was niet mogelijk. "David Zwirner, Chantal Crousel, Marc Foxx Gallery, Gladstone Gallery: de line-up van The Independent is een van de sterkste die Brussel kon verwelkomen", zegt Van Eeckhoutte. "Dat zal zeker ook afstralen op Art Brussels. Het zal versterkend werken." THIJS DEMEULEMEESTER