‘Elke euro wordt in de regio geïnvesteerd’

Clemens Scholzen © GF

Na 31 jaar bij BBL en ING nam Clemens Scholzen de directie over van CBC Banque, de Waalse vleugel van KBC. De man uit de Oostkantons werkt gestaag aan een versterking van de bank in Wallonië.

Hoe is de positie van CBC Banque geëvolueerd?

CLEMENS SCHOLZEN. “De bank moet groeien in Wallonië en is gespecialiseerd in dienstverlening aan de lokale economie. Elke euro die binnenkomt, wordt opnieuw in de regio geïnvesteerd. Een op de twee landbouwers is bij ons klant, bij de scholen is dat een op drie. Dan ben je verankerd in de lokale economie. En die positie moet nog worden versterkt. Cruciaal is de nabijheid met de klant.”

Ook in een tijd van toenemende digitalisering?

SCHOLZEN. “De klant moet de diensten gebruiken die hem het best passen. Digitalisering staat ten dienste van de klant, niet van ons. Je kan dat niet opdringen. Het principe van de bank is de voorbije jaren niet veranderd: je moet er staan als de klant een belangrijke beslissing neemt, zoals de aankoop van een huis of de start van een onderneming. En daarvoor moet die persoon toch nog een filiaal binnenstappen. Wij hebben 88 kantoren en plannen voor nieuwe filialen.”

U was daarvoor aan de slag bij ING. In welke mate verschilt uw huidige werkomgeving van de vorige?

SCHOLZEN. “Ik moest mij integreren in een andere bedrijfscultuur. Dit is meer een familiebedrijf. Ik zag dat de mensen vechten voor hun klanten, wat een garantie op succes is. Wij zijn een autonome bank in een grote groep. KBC heeft veel respect voor wat we doen.”

Een Duitstalige aan het hoofd van een Waalse financiële instelling ligt niet voor de hand.

SCHOLZEN. “Mijn moedertaal is het Duits. Maar ik spreek ook Frans, Nederlands en Engels. Dat heeft me in mijn loopbaan veel geholpen. Het heeft mij ook geholpen de cultuur en de manier van denken van anderen te vatten. Maar ik voel me vooral zeer Belgisch.”

Ooit gedacht dat u in de banksector zou terecht komen?

SCHOLZEN. “Op mijn 18de droomde ik ervan straatartiest te worden. Dat was een gevolg van deze vele keren dat ik met mijn ouders het festival van Avignon bezocht. Maar uiteindelijk koos ik voor een andere weg. Ik heb altijd interesse gehad voor commerciële en financiële zaken en volgde een marketingopleiding. Ik kreeg snel aanbiedingen en ging aan de slag bij BBL. Na een stage werd ik op mijn 25ste al kantoorhouder in Eupen. Nog uitdagender was de opdracht om BBL uit te bouwen in Keulen. Ik heb er alles van a tot z opgebouwd. Daarna heb ik een tijd gewerkt als verantwoordelijke cashmanagement voor ING in Nederland. Vervolgens keerde ik terug naar België om regionale directiefuncties voor ING op mij te nemen. Ik heb uiteindelijk via een headhunter een aanbod gekregen om CBC Banque te leiden.”

Een op de twee landbouwers is bij ons klant, bij de scholen is dat een op drie. Dan ben je verankerd in de lokale economie

Hebt u nog tijd voor hobby’s?

SCHOLZEN. “Ik heb minder vrije tijd dan vroeger. De aandacht gaat in eerste instantie naar mijn gezin en mijn zoon van vijf jaar. Vroeger speelde ik golf, maar dat is niet meer mogelijk. Ik ben een wijnliefhebber. Ik ben vooral een fan van Bourgogne-wijnen en ben een wijnkelder aan het aanleggen. Ik speel ook sousafoon of tuba in een fanfare in Eupen.”

Clemens Scholzen

Is: CEO CBC Banque

Vrije tijd: gezin, wijn

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content