Elk proces begint bij Adam

In Deinze is een softwarehuis in de maak dat kan uitgroeien tot het formaat van SAP. ADAM Software probeert geen boekhoudingen te automatiseren, maar marketingprocessen. Microsoft, InBev, Lego en Omnicom zijn referenties.

Pieter Casneuf blogt onder de naam ‘Nonkel Pier’. Hij stuurt zijn saillante observaties geregeld naar vrienden en kwam onlangs nog in het nieuws toen hij een campagne leidde tegen het initiatief van het VBO over muziek op de werkvloer. Bij ADAM Software, waar hij gedelegeerd bestuurder is, is het nochtans stil. Toch draait alles bij ADAM Software om het beheren van digitale media – tot en met de rechten toe. “Digital Asset Management (DAM) is een snelgroeiende specialiteit in documenten-beheer”, zegt Stephen Powers, senior analist die bij Forrester Research contentmanagement opvolgt. “Vooral nu bedrijven steeds meer online zaken doen en ze foto’s, video’s, geluiden en animaties op hun websites moeten beheren.”

Boekhouders hebben al lang geleerd om met bedrijfsbeheertoepassingen hun cijfers te centraliseren en met één dataset te werken. In de marketingwereld is dat nog altijd een probleem. “Vraag drie boekhouders naar de uitstaande vorderingen en je krijgt drie keer hetzelfde antwoord. Vraag drie marketeers naar de laatste versie van een brochure en je krijgt drie verschillende brochures”, vat Pieter Casneuf het probleem samen. De oorzaken zijn deels technisch. Creatieven werken met software van Adobe op Apple Mac. Kantoortijgers draaien Office op Windows. Daartussen staan verschillende formaten en praktische bezwaren. “Individuele afdelingen kopen nog altijd individuele oplossingen voor individuele taken. Je krijgt pas verbetering als je veel van die individuele taken en toepassingen koppelt en integreert”, schrijft marktonderzoeker InfoTrends over de situatie. Dat is wat ADAM Software doet: een ‘mediatheek’ leveren waarin beeld, tekst, geluid, grafische elementen en paginalay-outs centraal worden opgeslagen. Daarbovenop heeft ADAM Software dan interfaces en ‘connectors’ om de inhoud in het geschikte formaat voor de juiste gebruiker te reproduceren en om het rechten-, versie- en werkstroombeheer te doen.

Kosten wegsnijden

Niko, de producent van elektrisch materiaal uit Sint-Niklaas, was vijf jaar geleden een van de eerste om zijn catalogus met ADAM Software op te maken. “Voordien had ik hier alles in mijn eigen systeempje. We hebben eigenlijk geen alternatieven bekeken. Alles was beter dan te prutsen zoals we bezig waren”, zegt Dany Sturtewagen, verantwoordelijk voor businessdevelopment bij Niko Groep.

Casneuf: “Grote bedrijven willen op een consistente manier naar buiten komen. Daar zitten veel verborgen kosten. Hoeveel kost het u om uw eigen logo van uw eigen reclameagentschap te krijgen in het juiste formaat en in de juiste resolutie? Hoe kom je tot kostenefficiëntie, voorspelbare doorlooptijden en consistentie als je internationaal een brochure wil uitrollen? Ontwerp, copywriting, lay-out, vertalingen, juridische validatie, in hoeverre kun je die werkstroom automatiseren?”

De klanten van Adam Software vallen in drie groepen uiteen. Zeer grote bedrijven met waardevolle merken en complexe marketingprocessen, genre Microsoft en Lego en een hele reeks voedingsbedrijven, zoals Kraft Foods, Vandemoortele, Friesland Foods, Britvik en InBev. Zij zitten volop in de problematiek. “Denk alleen nog maar aan de logo’s. Jupiler op de capsule, het neklabel, op de buik van de fles, de blikjes, de bakken, de vlaggen, noem maar op.”

Een tweede groep zijn bedrijven met heel veel stock keeping units. Bedrijven zoals Staples-Corporate Express, Niko, Leroy Merlin, Bricoman, Brico, Stanley… “Wij koppelen ons aan hun bedrijfsbeheersysteem met de prijzen en artikelcodes en beheren het beeldmateriaal, de videoclips, de beschrijvingen en vertalingen, de versies, tot en met de paginaopmaak. Aan het maken van een catalogus komt geen mens meer te pas. We evolueren van productiegericht informatiebeheer naar marketingproductie-informatiebeheer.”

De laatste groep klanten is nog de meest evidente: bedrijven met belangrijke grafische productiewerkstromen. Zoals: prepressbedrijf De Schutter’Neroc, Sanoma Magazines, gamesproducent Eidos (bekend van Lara Croft), reclamegroep McCann Erickson en – dit jaar getekend – het grootste reclamebureau van de wereld, Omnicom.

Met dank aan Microsoft

Hoe komt een Vlaamse onderneming met 17 werknemers aan zo’n klandizie? Stichter Dirk Noppe (47) is de zoon van een drukker uit Erpe-Mere. Na zijn opleiding A1 grafische vormgeving aan de Arteveldehogeschool, begon hij met een eigen bedrijfje in de prepressbranche. Later werkte hij onder meer voor Logic (opgegaan in de Offon-groep) in desktoppublish-ing en prepressautomatisering. “Een flegmatieke, pragmatische doorduwer met een heel brede technische achtergrond”, kent de Nieuw-Zeelandse prepressconsultant Kris Coppieters hem uit die tijd.

“Hij had vroeg door dat de digitalisering onze traditionele waarde voor reclameagentschappen en drukkerijen ondermijnde en wou zich differentiëren. Zo kwam hij in 2001 bij digital asset management”, zegt Koen Bogaert, die bij ADAM Software verantwoordelijk is voor marketingoperations. De eerste klanten waren VTM, VT4 en Agfa, vooral voor de opslag van beelden. De echte doorbraak kwam er toen Microsoft de markt afschuimde op zoek naar een digital-assetmanagementsysteem voor zijn Xbox en home- en entertainmentdivisie. “Er waren toch wel zo’n 200 kandidaten”, nuanceert Koen Bogaert. ADAM Software was de eerste om zijn systeem volledig op de toen nog prille .NET-technologie van Microsoft te ontwikkelen. Gregg Wishart van het Britse Ashton Court, dat nu een integratie- en trainingspartner is voor ADAM Software: “Dat ze hun product toen compleet herschreven is de sleutel voor hun succes.”

Na de techniek de verkoop

“Wij waren een techneutenbedrijf. Tussen 2005 en 2007 zorgden we er vooral voor dat we alle bestandsformaten aankonden. Je moet niet proberen te compenseren wat je niet hebt, je moet sterker worden waar je al sterk was”, orakelt Pieter Casneuf.

Sinds eind 2005 vormt hij voor ADAM Software een tandem met Dirk Noppe. Dat gebeurt via de nieuw opgerichte holding PCDN. Zijn zitje in het directiecomité van Domo Group, waar hij wereldwijd verantwoordelijk was voor residentiële vloerbedekking, gaf hij op.

ADAM Software verbeterde niet alleen zijn ‘container’, maar ook de koppelingen naar de programma’s van Adobe en Microsoft. “Wie voor ons kiest, kan met Photoshop of Word blijven werken”, zegt Koen Bogaert.

Nu de technische basis is gelegd, verschuift de aandacht naar marketing en verkoop. Werkstromen rond digitale activa zijn in een aantal sectoren relatief nieuw. “Het is bij wijze van spreken onontgonnen terrein in automatiseringsefficiëntie”, zegt Pieter Casneuf. Dat brengt een open verkoopproces met zich. “Je weet eigenlijk niet wat je verkoopt. Je bent dat aan het leren. Dat kun je alleen door vrij open met elkaar te praten. Wat is uw probleem? Wat kan ik u bieden? In die omstandigheden maak je vrienden”, zegt Casneuf.

ADAM Software opent een Amerikaans kantoor – “een stevig bruggenhoofd in de VS is de sleutel tot het succes”, zegt Gregg Wishart – en heeft ook een manager voor de internationale verkoop aangeworven, Alain Van der Hoeven, voordien bij het tijdregistratiebedrijf Captor (nu Kronos). De verkoopploeg gaat van twee naar zes.

Steile groei in 2009

ADAM Software maakte vorig jaar 839.215 euro bedrijfsverlies op een dalende brutomarge van amper 347.083 euro. Arkafund verhoogde in augustus 2008 het kapitaal met 1 miljoen euro tot 1,175 miljoen, in ruil voor 20 procent van de aandelen, na verwatering. Het verlies veegde die inbreng goeddeels weg. Zorgt dat niet voor spanningen? “Dat zijn niet de parameters waarop je een softwarebedrijf managet“, veert Pieter Casneuf gestoken op. “Ze halen je weg van uitdagende doelstellingen. Wij spreken graag over Amerikaanse successen, maar ondertussen zouden we in Vlaanderen nog het liefst met breinaalden breien.”

Luc De Vos is voorzitter van Arkafund en in persoonlijke naam voorzitter van de raad van bestuur van ADAM Software als bestuurder voor de externe aandeelhouders. “Het verlies in 2008 was ingecalculeerd. Daar maken we ons geen zorgen over”, mailt hij.

“Wat zij gepresteerd hebben, is echt straf voor een kleine firma”, reageert Gregg Wishart van Ashton Court. “Focussen op productontwikkeling terwijl je ondertussen afhangt van een heel kleine omzet is echt moeilijk. Maar je moet dat doen. Anders halen je klanten je beste mensen voortdurend weg van productontwikkeling en lijdt je product. Of je eindigt niet met een product, maar met een hoop maatwerk.”

Dit jaar ziet het financiële plaatje er totaal anders uit. Casneuf: “Ons omzetdoel voor heel 2009 hebben we al in juni gehaald. De grote hap van de cash drain hebben we gehad. Sinds april-mei draaien we break-even.” Hij wijst er fijntjes op dat je van softwareproducten pas inkomsten hebt als de kosten stoppen. Er is niet alleen de ontwikkeling, ook het verkoopproces is duur. “De verkoopcyclus is 18 maanden tot 2 jaar. Ondertussen heb je kosten aan vliegtuigtickets, internationale hotels, enzovoort. Elk contract is een verademing.”

Kapitaalverhoging

ADAM Software werkt ondertussen in stilte aan een kapitaalverhoging. Die zal boven de 750.000 euro liggen – het minimumbedrag dat Dirk Noppe en Pieter Casneuf nodig hebben om hun warrants te mogen uitoefenen en zo van 66 naar 80 procent aandeelhouderschap te promoveren. De omvang en de inbrengers zullen veelzeggend zijn. Casneuf: “We kunnen zonder kapitaalverhoging doorgaan. Dan zou onze belangrijkste driver zijn om winst te maken. Terwijl onze drijfveer moet zijn: waarde creëren. We moeten een gezond evenwicht vinden tussen cash verdienen en extra kapitaal aantrekken om te verhinderen dat de groei vertraagt. Daar is het aan de wijsheid van de raad van bestuur.”

Behalve de twee ondernemers-managers maken daar drie durfkapitalisten deel van uit: voorzitter Luc De Vos, Jan Vanhoyweghen (Arkafund, Sydes) en, sinds kort, als onafhankelijk bestuurder Erik Aeyelts Averink, een voormalige general partner van de managementvennootschap van het Gilde investeringsfonds en tot voor kort president van SDL Tridion, de managementpartner voor webcontent van ADAM Software. Dat is een hoop ervaring in bedrijfsfinanciering

Door Bruno Leijnse

“Ons omzetdoel voor heel 2009 hebben we al in juni gehaald”

“Je kunt geen business-plan maken met als doel overgenomen te worden. Je bouwt je bedrijf om de waarde die je kunt creëren voor je klant”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content