Elie Bruyninckx was jaren operationeel directeur van Jetair, en klom in december 2010 nog een stapje hoger. Als CEO loste ze de verwachtingen in met Jetair. De dochter van vakantiemaker TUI Groep groeide beter dan de algemene Belgische reismarkt.
...

Elie Bruyninckx was jaren operationeel directeur van Jetair, en klom in december 2010 nog een stapje hoger. Als CEO loste ze de verwachtingen in met Jetair. De dochter van vakantiemaker TUI Groep groeide beter dan de algemene Belgische reismarkt. ELIE BRUYNINCKX. "Het is een bevestiging van ons hybride zakenmodel. Via een bredere marktdekking bereiken we een groter klantenpotentieel. We brengen de mooiste tijd van het jaar naar onze klanten. We bieden zowel een klassieke pakketreis als een stedentrip aan. Daarnaast spelen we ook een belangrijke rol als ticketaanbieder via onze lagekostenmaatschappij Jetairfly. Dezelfde klant behoort tot verschillende reiscategorieën. Met een goedkoop ticket via Jetairfly kan hij naar zijn buitenverblijf in Frankrijk. Maar diezelfde klant zal ook een volledige stedentrip naar Rome boeken." BRUYNINCKX. "Dat is inherent aan het hybride model. De marges zijn afhankelijk van de productmix die we kunnen verkopen. Maar die productmix wordt daarom niet slechter. De marktomstandigheden laten trouwens weinig ruimte voor verbetering van die marges." BRUYNINCKX. "We moeten inderdaad bijzonder scherp in de markt blijven. Maar we hebben de voorbije jaren wel al wat woelige watertjes doorzwommen. Ook het klimaat wordt almaar grilliger, waardoor we bijvoorbeeld vliegtuigen moeten omleiden. Maar de klanten konden telkens weer rekenen op onze organisatie en bijstand. Ook bijvoorbeeld tijdens de Arabische Lente. We hebben getoond dat we risico's optimaal kunnen beheren. Daarnaast merken we hoe reizen, ondanks het barre economische klimaat, een primaire behoefte blijft. De klant wil die reis niet zomaar aan de kant schuiven." BRUYNINCKX. "U zult me niet horen klagen. Ook Egypte en Tunesië nestelen zich deze winter opnieuw in onze top vijf van bestemmingen. Tijdens de Arabische Lente kregen beide landen een serieuze klap. Via een agressief prijsbeleid konden we een inhaalbeweging maken. Al is het oude niveau nog steeds niet bereikt." BRUYNINCKX. "De klant maakt een onderscheid tussen de aantrekkingskracht van een land en zijn economische toestand. De goede producten in Griekenland blijven enorm in trek. We werken al jaren samen met vaste hotelpartners in Griekenland. Dat creëert een band. Maar we doen ook denkoefeningen over de eventuele herinvoering van de drachme, en hoe we eventuele risico's kunnen beperken." BRUYNINCKX. "Het is essentieel voor ons zakenmodel. Maar het is geen dogmatisme, we moeten niet zomaar elk jaar een vast percentage besparen. Kosten kunnen ook stijgen als daar nieuwe inkomsten uit voortvloeien." W.R."Ondanks het barre economische klimaat blijft reizen een primaire behoefte"